|
بسپارش، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۰-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
معرفی کشتی هوایی و چسبهای پلییورتانی ویژه آنها |
|
چکیده فارسی مقاله |
سامانه های سبک تر از هوا (LTA) به نوع جدیدی از ناوبرهای هوایی اطلاق می شود که معمولاً در ارتفاع km 20 از سطح زمین شناور هستند. از آنجا که پایگاه رادیوییِ راه دور، در ارتفاع km 20 تا km 50 از سطح زمین تعریف می شود، بنابراین، سامانه های LTA بهعنوان مکمل شبکه های ارتباط زمینی و ماهواره ای مورد توجه قرار گرفتهاند. امروزه، به کشتی هوایی بهعنوان یکی از انواع سامانه های سبک تر از هوا، به عنوان حاملی برای انسان و اجسام با هزینه کم و حداکثر کارایی بسیار توجه شده است. بدنه این سامانه ها از ساختارهای چندلایه پلیمری شامل الیاف، پارچه و لایه های فیلم پلیمری تشکیل شدهاند که از ویژگی های نگهداری گازهای سبک (مثل هیدروژن و هلیوم)، مدول کششی زیاد، مقاومت زیاد دربرابر فشار داخلی و خارجی و تحمل تغییرات زیاد دمایی برخوردارند. در این میان، برای اتصال لایه ها و استحکام درزگیری آنها از چسب های پلیمری کم دما، مقاومت کششی زیاد و انعطاف پذیری عالی استفاده می شود. با وجود مطالعات زیاد درباره این سامانه ها، هنوز فرصت های بسیاری برای مطالعه در صنعت سامانه های سبک تر از هوا وجود دارد. بنابراین در مقاله حاضر تلاش شده است تا با معرفی این سامانه ها و انواع آنها و شناسایی اجزای تشکیلدهنده از طریق معرفی کشتی های هوایی، گام مؤثری در ورود به پژوهش و تولید آنها برداشته شود. همچنین، اطلاعاتی درباره چسب ها، بهعنوان مواد اتصال دهنده ساختارهای بدنه و در نهایت ویژگی های چسب های پلی یورتانی مختص این سامانه ها بهعنوان چسب های اصلی سامانه های سبک تر از هوا مرور شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سامانههای سبکتر از هوا، کشتی هوایی، چسب پلییورتانی، ساختار چندلایه، چسب کمدما، |
|
عنوان انگلیسی |
Introducing Airships and Their Polyurethane Adhesives |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Lighter than air systems (LTAs) are the new air navigation system that usually float 20 km above the ground. It has been known that remote radio bases are defined at an altitude of 20 to 50 km above the ground, therefore, LTA systems have been considered as satellite communication networks. Today, the airship is contemplated one of the lighter than air systems as a carrier for humans and goods with low cost and maximum efficiency. The body of this system is composed of polymer multilayer structures including fibers, fabrics, and various film layers with a light gas (exp. H2 and He) retention characteristic, high tensile modulus, high resistance to internal and external pressure, and tolerance to high-temperature changes. In order to connect the layers and their sealing strength, polymer adhesives with low-temperature tolerance, high tensile strength, and high flexibility are used. Despite the many studies on these systems, there are still many opportunities to study the LTA industry. Therefore, in the present article, an attempt has been made to take an effective step in searching these systems and their types and identifying the components through the introduction of airships. Also, information about adhesives as bonding materials for body structures and finally the properties of polyurethane adhesives specific to these systems as the main adhesives of LTA systems are reviewed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سامانههای سبکتر از هوا, کشتی هوایی, چسب پلییورتانی, ساختار چندلایه, چسب کمدما |
|
نویسندگان مقاله |
زینب السادات شیخ الاسلامی | پست دکتری / پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
هاجر اسحاقی | هیات علمی، پژوهشگاه فضایی ایران،
|
|
نشانی اینترنتی |
http://basparesh.ippi.ac.ir/article_1895_6fe87c9dde1db2fc6567fd7df479ab2c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|