این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۸

عنوان فارسی کاربرد فنون و رو شهای مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیت های آموزشی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر، توسعه فنون مؤثر مصورسازی اطلاعات و پشتیبانی از فرایندهای آموزشی است. در این پژوهش روش های سودمند مصورسازی برای دانش آموزان، به شکلی خاص مورد بررسی قرار می گیرد.فنون مصورسازی برای ایجاد ساختار مؤثر تصاویر و گرا ف ها به کار می روند تا دانش آموزان را به درک ساده تراطلاعات موجود در کتابها و دیگر رسانه ها کمک کنند. مصورسازی اطلاعات فنونی را تثبیت می کند که به دانش آموزان اجازه م یدهد محتوای تصویر، نماد و گراف را به شیوه دیداری در کتاب و دیگر منابعاطلاعاتی تبیین کنند و بتوانند از ابزارهای مؤثر در کاربردهای آموزشی بهره گیرند.مصورسازی اطلاعات می تواند به شیو ههای گوناگون برای درک بهتر اطلاعات دیداری در کتا بهای درسی، مانند: تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، آمار، رایانه، شیمی، و دروس رشته های هنری مانند: فیلم، سینما و گرافیک مورد استفاده قرار گیرد.تصویرسازی تشبیه فضایی، کهکشانی، نمودار مارپیچی، چشم انداز دیواری و تحلیل پویا از جمله روش های مهم مصورسازی به شمار می آیند.از سوی دیگر، مهارت های سواد دیداری عاملی مؤثر در بهره گیری از مصورسازی اطلاعات است. نتایج این مطالعه در تعامل کاربردهای مصورسازی فوایدی برای دانش آموزان در بر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصورسازی اطلاعات، فنون تصویرسازی، سواد دیداری، دانش آموزان، فعالیت های آموزشی،

عنوان انگلیسی A study on the application of techniques and methods of visualization and the impact of visual literacy on educational activities
چکیده انگلیسی مقاله The main goal of this research is developing more effective techniques for visualization of information, and providing support for educational process.In particular, the paper discusses useful methods of visualization for students. The visualization techniques is used to construct more effective picture and graph, which can help the students to more easily understand the informationrepresented in books and other media. The information visualization detection technique allows the students to visually detect picture, symbol and graph in a book or other information resources by visualizing its contents, and can be auseful aid in educational applications. Information visualization can be used in different ways to create a better understanding of visual information in history, geography, geology, biology, mathematics, statistics, computer, chemistry, art, film, cinema, graphics etc textbooks. Visualizing of Spatial metaphor, Galaxy, Spiral Graph, perspective wall and Dynamic analysis are important methods of information visualization. On the other hand, skills of visual literacy isnecessary when using information visualization. The results of this study would be beneficial for students’ use of interactive visualization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مصورسازی اطلاعات, فنون تصویرسازی, سواد دیداری, دانش آموزان, فعالیت های آموزشی

نویسندگان مقاله فریبرز درودی |
هیأت علمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_135690_8550a300a09b7f2acb9813aa1bb2196e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات