این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۲۵

عنوان فارسی طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی روشهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاههای گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت. پس از آن، کاربردیترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر زمینه های کاربردی علم شیمی است، با برنامه درسی شیمی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است.روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. اطلاعات توسط پرسشنامه ویژهای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تحصصی با افراد صاح بنظر ) 6 نفر( مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایطکشور بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ ) 89 / α = 0 ( مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، دبیران و کارشناسان گروههای آموزشی شیمی ) 50 نفر( و متخصصان برنامه ریزی درسی ) 10 نفر( را شامل میشود.پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و نیز استنباطی )آزمون t( استفاده میکند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زمینه- محور شیمی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی ازنظر دبیران شیمی، کارشناسان گروههای آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی الگو، آموزش زمینه- محور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش شیمی، اعتباربخشی،

عنوان انگلیسی Designing and validating a model for context-based instruction of chemistry via information and communication technology
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, we tried to investigate the methods for effective use of information and communication technology (ICT) in context- based instruction of chemistry. To do this, the available theoretical and research literature in the field was carefully studied. Furthermore, to achieve a suitable model, the various viewpoints were categorized and analyzed. Then, the most applied elements of the theories were brought forward and combined into one model. This innovative model, that make use of applied contexts as a relevant environment for learning chemistry, is harmony with chemistry curriculumand high schools’ facilities, and could be implemented in Iranian educational system.The research method has been of descriptive-survey type. Data collection was done using a special questionnaire which was developed using available resources and it was validated and adjusted according to Iran’s conditions, using interviews with experts (6 persons). The reliability of interviews was investigated and confirmed through the Cronbach Alpha method (α = 0.89).The research sample for accrediting the presented model included chemistry teachers and educational experts (50 persons), and curriculum planning specialists (10 persons).In order to analyze the data, the descriptive (mean) and inferential (t-test) statistics were used. In general, the research findings show that the recommended model has an important role in introducing ICT in contextbased chemistry instruction and it valid according to chemistry teachers, educational experts and curriculum planning specialists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طراحی الگو, آموزش زمینه- محور, فناوری اطلاعات و ارتباطات, آموزش شیمی, اعتباربخشی

نویسندگان مقاله عابد بدریان |
عضو هیئت علمی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآورهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

بهاره هنرپرور |
دکتری شیمی- فیزک ازدانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

اکبر ناصری آذر |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرند و دانشجوی دکتری آموزش شیمی دانشگاه ترابزون ترکیه


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_135591_69fbcbcec8ebe8f6aa9095e1e57ce4e0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات