این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۲

عنوان فارسی احساس مهم‌بودن ناشی از تدریس: تجارب معلمان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله معلمان رکن اساسی در فرایند یاددهی- یادگیری هستند، لذا از تجربیات زیسته آن‌ها می‌توان اطلاعات مفید و گران‌بهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از احساس مهم‌بودن بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند بود. بر این اساس، از بین معلمان دوره ابتدایی، 14 نفر، بر اساس معیارهای ورود به پژوهش، انتخاب شدند. شرط انتخاب، تمایل به شرکت در پژوهش و دارابودن حداقل 10 سال سابقه معلمی در دوره ابتدایی بود. در ابتدای هر مصاحبه، ضمن جلب توجه و علاقه‌مندکردن معلمان به موضوع، در مورد هدف‌های پژوهش توضیحاتی داده شد. مصاحبه‌ها بین 30 تا 45 دقیقه انجام و روی نوار ضبط شد. تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و طبقه‌بندی موضوعی، یافته‌ها در سه مقوله اصلی و نه مقوله فرعی؛ «تأثیرگذاری بر دانش‌آموزان» مشتمل بر سه مقوله فرعی تأثیر بر موفقیت تحصیلی، تأثیر احساسی و اجتماعی و تأثیر بر اهداف تحصیلی، «خودباوری» مشتمل بر سه مقوله فرعی درک هویت اجتماعی، رضایتمندی از شغل معلمی و احساس ارزشمندی و «احساس تعلق به نظام تعلیم‌وتربیت» مشتمل بر سه مقوله فرعی درک حمایت اجتماعی، پرورش دانش‌آموزان و عامل ایجاد تغییرات طبقه‌بندی شد. بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی نشان داد که معلمان با احساس مهم‌بودن از انجام وظیفه خطیر تدریس، مانع از فرسودگی روانی خود شده و بخشی از نیازهای اجتماعی آنان ارضا خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساس مهم‌بودن، تدریس، تجربه زیسته، معلمان ابتدایی،

عنوان انگلیسی Feeling of Mattering from Teaching: Elementary Teacheres' Experiences
چکیده انگلیسی مقاله The teachers are main part of the teaching-learning process so we can extract valuable information from their life experiences. The main purpose of this study was experience of elementary teachers from mattering. This qualitative research had done by phenomenology method. Data collection method was semi-structured interviews. Accordingly; 14 elementary school teachers were selected based on the criteria for entering the research. Interviews analyzed based on Colaizzi method and thematic analysis. After subject extracting and categorizing, findings were identified in 3 main themed: Influencing students, self-esteem and belonging to the education system and 9 subs themed. Examining elementary teachers life experiences showed that teachers with the feeling of mattering from teaching will prevent mental exhaustion and will meet some of their social needs.The teachers are main part of the teaching-learning process so we can extract valuable information from their life experiences. The main purpose of this study was experience of elementary teachers from mattering. This qualitative research had done by phenomenology method. Data collection method was semi-structured interviews. Accordingly; 14 elementary school teachers were selected based on the criteria for entering the research. Interviews analyzed based on Colaizzi method and thematic analysis. After subject extracting and categorizing, findings were identified in 3 main themed: Influencing students, self-esteem and belonging to the education system and 9 subs themed. Examining elementary teachers life experiences showed that teachers with the feeling of mattering from teaching will prevent mental exhaustion and will meet some of their social needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله احساس مهم‌بودن, تدریس, تجربة زیسته, معلمان ابتدایی

نویسندگان مقاله مهدی محمدی |
دانشیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز

رضا ناصری جهرمی |
دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز

مرضیه علامه زاده |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

فاطمه میرغفاری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز

زهرا حسامپور |
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور شیراز

راحیل ناصری جهرمی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_128600_cb77817ce5ab5537fcab2609f5bc5b0f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات