این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۱۸
عنوان فارسی
گفتمانهای رایج در زبان بدن مدرسان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
برقراری ارتباط یکی از قدیمیترین و درعینحال بهترین دستاوردهای بشر است. ارتباط، علاوهبر کارکردهای متنوع برای بشر، زمینهساز فعالیتهای اجتماعی و سرآغازی برای زندگی اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل نحوۀ زبان بدن مدرسان و تفسیر نوع گفتمانهای رایج در زبان بدنِ آنان است. برای نیل به این هدف از روش کیفی، با توجه به نوع پدیدارشناسی، استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را مدرسان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل دادهاند که سابقۀ تدریسِ بیش از سه سال داشتند. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و با توجه به اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمهسازمانیافته بوده که پس از بیان اهداف تحقیق و تأکید بر اصل محرمانهبودن، مصاحبه با هر مدرس ضبط و مکتوب شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل توصیفی استفاده و جزئیات یافتهها تفسیر شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که مدرسان نشانههای زبان بدن را بهمنظور هفت نوع گفتمان استفاده میکنند: گفتمان هشدار، تأیید و عدمتأیید، صمیمیت، اعتماد، عصبانیت، تفکر، و نظارت و هدایتی. درنهایت میتوان گفت زبان بدن برای سادهسازی مطالب، موقعیتسازی و نگرش مثبت در کلاس درس، موفقیت در تدریس، اعتماد مدرسان به دانشجویان و توانایی یادگیری عمیق مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباط، ارتباط کلامی، ارتباط غیرکلامی، زبان بدن،
عنوان انگلیسی
Common discourses in Farhangiān University instructors' body language
چکیده انگلیسی مقاله
Perhaps it could be said that communication is one of the oldest, and at the same time, the best human achievement. In addition to various functions for human being, communication is the foundation of social activities and the beginning of social life. Therefore, the purpose of this study is to analyze the body language of instructors and to interpret the type of common discourses in their body language. To achieve this goal, the qualitative method of the phenomenological type has been used. The research population consisted of Farhangiān University instructors at the academic year 2017-2018, with more than three years of teaching experience. The sample was selected through purposive sampling and 15 people were selected considering the theoretical saturation. The research instrument was a semi-structured interview. After expressing the aims of the research and emphasizing the principle of confidentiality, the interview with instructors were recorded and written. Descriptive analysis was used to analyze the data, and the details of findings have been interpreted. The results showed that the instructors use body language signals for seven types of discourses including: warning discourse, confirmation and disconfirmation, intimacy, trust, anger, thinking and control. Finally, it could be said that body language is effective in simplifying the material, creating situations and positive attitude in the classroom, success in the teaching process, the instructors' trust in students and the deep learning ability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتباط, ارتباط کلامی, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن
نویسندگان مقاله
مصطفی باقریان فر |
دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان
احمدرضا نصراصفهانی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان، ایران
محمد جوادی پور |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران
مهران عزیزی محمودآباد |
دکتری برنامهریزی درسی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_132738_3521e18d81bb6d40d25013cb7766ed02.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات