این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۸
عنوان فارسی
شناسایی ویژگی های مؤثر عامل آموزشی در محیط های یادگیری
چکیده فارسی مقاله
طی دو دهه گذشته عامل آموزشی جهت پشتیبانی از نیازهای یادگیرندگان و تسهیل یادگیری در محیطهای یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای مفید و مؤثر عامل آموزشی در محیط یادگیری به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی استقرائی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دو دانشگاه علامه طباطبائی و تربیت مدرس بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از طریق نمونه گیری هدفمند با مشارکت 14 نفر از اعضای جامعه آماری گردآوری شد. کلیه مراحل جمع آوری دادهها با روش نظریه زمینهای و سه مرحله کدگذاری باز، مقولهای و گزینشی انجام شد و در نهایت چهار مقوله اصلی شامل نقش، ظاهر، صدا و جنسیت برای عامل آموزشی و زیرمقولههای هر کدام شناسایی شدند. به منظور اعتبارسنجی یافتهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد و برازنده بودن مدل عاملی ویژگیهای عامل آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود برای طراحی عامل آموزشی در محیط یادگیری به چهار ویژگی بیان شده و زیرمجموعه هر کدام توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عامل آموزشی، محیط یادگیری، ویژگی های عامل آموزشی،
عنوان انگلیسی
Identifying the effective characteristics of educational agent in learning environments
چکیده انگلیسی مقاله
Over the past two decades, educational agents have been considered to support the learners' needs and facilitate learning in the learning environments. This study aimed to identify the useful and effective characteristics of the educational agent in the learning environment qualitatively through the inductive content analysis. The research population consisted of all faculty members, graduates, and PhD candidates in educational technology at Allāmeh Tabataba'i and Tarbiat Moddares Universities. The research sample consisted of 14 faculty members, graduates, and PhD candidates who were selected through a purposive sampling method. Data were collected using a semi-structured interview. All steps of data collection were conducted through a grounded theory method along with three steps of open, axial, and selective coding. Consequently, four main categories including role, appearance, sound, and gender were identified for the educational agent. In the next stage, the related subcategories were also identified for each main category. To validate the findings, the structural equation modeling was used to confirm the extracted factors and the goodness of fit of the factor model of the educational agent's characteristics was confirmed. Findings suggest paying more attention to the pre-mentioned four components and the related sub-components to design an educational agent in the learning environment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عامل آموزشی, محیط یادگیری, ویژگی های عامل آموزشی
نویسندگان مقاله
محمدرضا نیلی احمدآبادی |
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سعید پورروستایی اردکانی |
استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نورعلی فرخی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سمیه مهتدی جعفری |
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_132736_5b4ffb1f0a281229afd0816462cbdc51.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات