این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۴۷-۱۸۰

عنوان فارسی ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب وکار برای نظام پیش‌دبستانی ایران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب‌وکار برای نظام پیش‌دبستانی ایران انجام شد. ابزار اصلیِ پژوهش پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته‌ای بود که بر اساس نتایج مطالعۀ تطبیقی، با روش بردی از الگو‌های مراکز پیش‌دبستانی در مدارس کسب‌وکار، در کشورهای منتخب، تدوین شده بود. جامعۀ آماریِ پژوهش مدیرانِ مستقلِ مراکز پیش‌دبستانی کشور بودند؛ نمونۀ آماری به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ایِ متناسب با سهم انجام شد که تعداد 377 نفر به‌صورت تصادفی، متناسب با حجم، انتخاب شدند. در این پژوهشِ روایی صوری، محتوایی و سازۀ (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) ابزار بررسی و تأیید شدند و پایایی کل ابزار، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 821/0 محاسبه شد. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش از بستۀ نرم‌افزار آماری در علوم اجتماعی نسخۀ 23 و حداقل مربعات جزئی هوشمند نسخۀ 3 استفاده شد. برای اعتبار عاملی و ابعاد آن از شیوۀ تحلیل عاملی تأییدی و شاخص‌های مربوط به اعتبار همگرا (میانگین واریانس استخراجی) و اعتبار واگرای بارهای عاملی متقابل و شاخص برآورد مقادیر معیار HTMT) استفاده شد. در این الگو 3 بعد و 11 مؤلفه به‌منزلۀ مهم‌ترین مؤلفه‌های نظام پیش‌دبستانی شناسایی شدند که شاملِ بُعد مدیریت منابع انسانی (آموزش و تربیت نیروی انسانی، شایستگی‌های حرفه‌ای، گروه‌های تخصصی، ارزیابی عملکرد)؛ بعد برنامۀ درسی (اهداف آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی، ارزشیابی از پیشرفت کودکان)؛ و بعد ساختاری ارتباطی (راهبرد، مشارکت اولیا، پژوهش، وظایف هیئت‌مدیره) می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی مدارس کسب‌وکار، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی نظام پیش‌دبستانی، الگوی مفهومی،

عنوان انگلیسی Presenting a conceptual model of business schools for the Iranian preschool System
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of presenting a conceptual model of business schools for the Iranian preschool system. The main research tool was a researcher-made questionnaire that was prepared based on the results of a comparative study with Bereday method of preschool center models in business schools of the selected countries. The research population included independent principals of preschool centers. The research sample consisted of 377 preschool centers’ principals who were selected by stratified random sampling method. In this study, face validity, content validity and construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis) of the research tool were checked and confirmed and the reliability of the research tool was calculated by Cronbach's alpha coefficient (α = 0.821). Data was analyzed using SPSS version 23 and Smart PLS version 3. In order to validate the factor and its dimensions, the method of confirmatory factor analysis and indicators related to convergent validity (AVE index) and discriminant validity (Fornell and Larker criteria), cross-factor loads and HTMT index were used. In this model, 3 dimensions and 11 components were identified as the most important components of the preschool system, including human resource management dimension (instructing and training the human resources, professional competencies, specialized groups, performance evaluation); curriculum dimension (educational goals, educational and cultural planning, assessing children's progress); structural dimension of communication: (strategy, parents’ participation, research, board duties).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوی مدارس کسب‌وکار, ابعاد و مؤلفه‌های الگوی نظام پیش‌دبستانی, الگوی مفهومی

نویسندگان مقاله زهرا افتخاری |
دکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

محمدعلی نادی |
دانشیاررشته مدیریت آموزشی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، نویسنده مسئول


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_134679_4625bc4f58c0284363b06b398059d8c9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات