این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۷۳-۹۶

عنوان فارسی مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای تبادلی، ارائۀ بازخورد مؤثر و شیوۀ رایج در درک‌مطلب
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای تبادلی، ارائۀ بازخورد مؤثر و تأثیر به‌کارگیری ترکیبی این دو شیوه در بهبود و ارتقای عملکرد درک‌مطلب دانش‌آموزان پایۀ پنجم است که در قالب طرح آمیختۀ پیچیده با دو عامل بین‌آزمودنی «نوع آموزش و جنسیت» و یک عامل درون‌آزمودنی «آزمون» انجام شده است. جامعۀ پژوهش دربردارندۀ دانش‌آموزان دختر و پسر پایۀ پنجم شهر اراک بوده‌ است که با نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ایْ هشت مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس (درمجموع چهار کلاس دختران و چهار کلاس پسران) برای نمونه انتخاب شدند. عملکرد درک‌مطلب با استفاده از سؤال‌های قابل انتشار مطالعۀ پرلز 2016 اندازه‌گیری شد. روایی ابزار با نظر متخصصان تأیید شد و ضریب پایایی، با محاسبۀ آلفای کرونباخ، 83/0 به‌دست ‌آمد. پس از اجرای پیش‌آزمون، در دوازده جلسه، به معلمان کلاس‌های مشارکت‌کننده آموزش‌های لازم داده شد. آن‌ها به مدت ده هفته، بر اساس دستورالعمل هر شیوه، به آموزش دانش‌آموزان پرداختند و گروه کنترل به شیوۀ رایج مدارس آموزش دید. سپس همۀ دانش‌آموزان در پس‌آزمون و شش هفته بعد در آزمون پیگیری شرکت کردند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر سه شیوۀ آموزشی به‌‌کارگرفته‌شده تأثیر معناداری در بهبود عملکرد درک‌مطلب دانش‌آموزان داشته است (0001/0>P). با توجه به معناداری اثر متقابل میان شیوه‌های آموزش و جنسیت (05/0>P)، جنسیت دانش‌آموزان در عملکرد درک‌مطلب آن‌ها تأثیر نداشته (179/0=P)، اما شیوۀ آموزش ترکیبی تأثیری شگرف در عملکرد دختران داشته است. نتایج آزمون پیگیری نشان داد که تداوم اثربخشی شیوه‌های به‌کار‌گرفته‌شده پذیرفتنی بوده است و تفاوت معناداری میان نمرات پس‌آزمون و پیگیری وجود نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش راهبردهای تبادلیِ خواندن، بازخورد، درک‌مطلب، سواد خواندن، مطالعۀ پرلز،

عنوان انگلیسی Comparing the effect of teaching transactional strategies, providing effective feedback and common practice on students’ reading comprehension
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted with the aim of investigating and comparing the effect of transactional strategies, providing effective feedback and using a combination of these two methods on improving the comprehension performance of the fifth-grade students as a complex mixed design with two inter-subject factors “type of education and gender” and an intra-subject factor “test”. The research population included Arāk city fifth grade male and female students and the research sample was selected by multi-stage cluster sampling method from 8 schools and one class from each school (all in all four classes of females and 4 classes of males). Comprehension performance was measured using the publishable questions of PIRLS 2016 study. The validity of the instrument was confirmed by experts and the reliability coefficient was obtained 0.83 by calculating Cronbach's alpha. After conducting the pre-test, the necessary training was provided for the teachers of the participating classes in 12 sessions. They instructed students for 10 weeks according to the instruction of each method, and the control group was instructed using the conventional method of schools. Then, all students participated in the post-test and 6 weeks later in the follow-up test. Data were analyzed by two-factor analysis of variance with repeated measures. The results showed that all three applied instructional methods had a significant effect on improving students’ comprehension performance (p< 0.0001). Significance of the interaction between teaching methods and gender (P< 0.5) showed that although students’ gender did not affect their comprehension performance (p=0.179), but the combined teaching method had an enormous effect on females’ performance. The results of follow-up test showed that the continuity of effectiveness of the applied methods was acceptable and the scores of post-tests and follow-up ones were not significantly different.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش راهبردهای تبادلیِ خواندن, بازخورد, درک‌مطلب, سواد خواندن, مطالعۀ پرلز

نویسندگان مقاله علی رضا میرزاخانی |
دانش‌آموختۀ دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی

علیرضا کیامنش |
استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی

هادی کرامتی |
استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_134682_b74db857ba8954027ccee68c8ca7c068.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات