این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۱۸۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تاب‌‌آوری تحصیلی دانش‌‌آموزان قربانی قلدری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به ‌‌منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تاب ‌آوری تحصیلی دانش ‌آموزان پسر قربانی قلدری انجام گرفت. روش پژوهش شبه‌ آزمایشی با طرح پیش ‌آزمون- پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش ‌آموزان پسر دورۀ متوسطۀ اول سطح شهر مریوان تشکیل می‌‌دادند که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌ا‌ی 60 دانش‌آموز انتخاب و به‌‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش(30) و کنترل (30) جای‌دهی شدند. شرکت‌‌کنندگان گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته دو جلسه (12 جلسه) به‌‌صورت گروهی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای جمع‌‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌‌های سازگاری اجتماعی (1962) و تاب‌‌آوری تحصیلی (2004) استفاده شد. تحلیل داده‌‌ها به روش تحلیل کوواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش ابراز وجود در سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان قربانی قلدری تأثیر معناداری داشته، اما در تاب‌‌آ‌وری تحصیلی تأثیری نداشته است. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است. آن‌‌ها می‌‌توانند از نتایجِ این پژوهش برای بهبود زندگی دانش‌‌آموزان استفاده کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابراز وجود، تاب‌‌آوری تحصیلی، سازگاری اجتماعی و قربانی قلدری،

عنوان انگلیسی The effectiveness of assertiveness training on social adjustment and academic resiliency of bullying victim students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of assertiveness training on social adjustment and academic resilience of male bullying victim students. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test control group design. The research population consisted of all male first cycle high school students in Marivān city, who were studying in the 2018-2019 academic year. Using random cluster sampling method, 60 students were selected and they were randomly assigned to experimental (30) and control (30) groups. The participants of the experimental group were trained in groups for six weeks and two sessions per week (12 sessions in total) and the control group received no treatment. The questionnaires of “social adjustment” (1962) and “academic resilience” (2004) were used to collect data. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that assertiveness training increased the social adjustment but did not have a significant effect on the academic resilience. There was a significant difference between the two groups in social adjustment (p < 0.01) but no difference was observed between the two groups in the academic resilience variable. This research has implications for teachers, educators and school counselors which could be used to improve the students' lives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابراز وجود, تاب‏‌آوری تحصیلی, سازگاری اجتماعی و قربانی قلدری

نویسندگان مقاله محمد محمدی |
‏دکتری روان‏شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

ابوالفضل فرید |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

رامین حبیبی کلیبر |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

جواد مصر آبادی |
‏استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_142340_a0f8ff9db58fd45771ec0bf0ea4e224c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات