این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 21 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۴۹-۱۷۲
عنوان فارسی
شکاف نسلی و راهبردهای یاددهی و یادگیری در دورۀ ابتدایی: رویکردی آیندهپژوهانه
چکیده فارسی مقاله
جهان آینده مقارن با تحولاتی شگرف و بیسابقه در عرصههای علم و فناوری و انتقال اطلاعات خواهد بود. زیستن در چنین جهانی موجب میشود تا شکاف عمیقی میان نسل نوظهور یادگیرندگان با عنوان «نسل آلفا» با نسلهای پیشین پدید آید و شیوههای مرسوم یادگیری را ناکارآمد سازد. ازاینرو، هدف این پژوهش شناسایی خصوصیات نسل نوظهور یادگیرندگان و طراحی راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب بر مبنای آنها در دورۀ ابتدایی بود. به این منظور از روش فراتحلیل کیفی و ابزار تحلیل محتوا با نرمافزار Atlas.ti8 استفاده شد. در بخش نتایج، در گام اول، خصوصیات نسل آلفا در قالب نُه مقوله شناسایی و توضیح داده شد. در گام دوم، مفاهیم و گزارههای مرتبط با یاددهی و یادگیری در قالب هفت مقوله استنباط و سپس مقولههای مذکور برای تدوین راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب برای نسل آلفا استفاده شد. یافتهها نشان داد نسل آلفا تمایل دارند هدایت یادگیری خود را به عهده گیرند، مرزهای میان یادگیری رسمی و غیررسمی را از میان بردارند و روشهای تعاملی را جایگزین روشهای یکسویه و سنتی انتقال اطلاعات کنند. در پایان سه رویکرد عمده برای تلفیق و بهکارگیری این راهبردها پیشنهاد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردهای یاددهی و یادگیری، عصر دیجیتال، شکاف نسلی، نسل آلفا، آموزش ابتدایی،
عنوان انگلیسی
The generation gap and teaching and learning strategies at primary school level: A futuristic approach
چکیده انگلیسی مقاله
The world of the future will coincide with the dramatic and unprecedented developments in the fields of science, technology and information transmission. Living in such a world creates a large gap between the emerging generation of learners called the "alpha generation" and the previous generations, making conventional learning methods inefficient. Therefore, the purpose of this study was to identify the characteristics of the emerging generation of learners and designing the appropriate teaching and learning strategies at primary school level. This research was based on the qualitative meta-analysis method using conventional content analysis and the data were analyzed by Atlas.ti8 software. In the results section, in the first step, the characteristics of the alpha generation have been identified and explained through nine categories. In the second step, the concepts and propositions related to teaching and learning were inferred in the form of seven categories. These categories were then used to develop teaching and learning strategies, appropriate for the alpha generation. Findings showed that the alpha generation tend to lead their learning, blur the boundaries between formal and informal learning, and replace the traditional one-way method of information transmission with the interactive ones. Finally, three main approaches were proposed to integrate and apply these strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهبردهای یاددهی و یادگیری, عصر دیجیتال, شکاف نسلی, نسل آلفا, آموزش ابتدایی
نویسندگان مقاله
الهام یوسفی همدانی |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
احمدرضا نصراصفهانی |
استاد گروه برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
یاسمین عابدینی |
دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
محسن طاهری دمنه |
استادیار گروه مهندسی صنایع و آیندهپژوهی، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142339_135f7425658e01f47736d70ee8637940.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات