این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۷-۳۴
عنوان فارسی
تحلیلی بر الگوهای تفکر طراحی و شناسایی نقش و ابعاد آن: مرور نظاممند
چکیده فارسی مقاله
تفکر طراحیْ روش حل مسئلۀ مشارکتی با رویکرد انسانمحور است که با بالابردن تواناییهای تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت میکند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر طراحی و بررسی الگوهای تفکر طراحی با جمعآوری، ارزیابی و مرور نظاممند مقالات مرتبط با این موضوع بود. برای این مطالعه، در بانکهای دادۀ اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس، اسپیرینگر و گوگل اِسکالر جستوجو شد و کلیۀ مقالاتی که به زبان انگلیسی از سال 2000 تا 2020 در بانک دادههای آنها نمایه شده بودند گردآوری شدند. پس از جستوجو در بانکهایِ داده، مقالات مرتبط انتخاب شدند و با ملاک ارزیابیِ casp مورد ارزیابی قرار گرفتند. درنهایت، 36 مقاله تحلیل و بررسی شدند. با توجه به مطالعات بهدستآمده، مطالعات به سه گروهِ 1. مقالاتی که تعریفی نو از تفکر طراحی ارائه دادهاند؛ 2. الگوهای جدید را ارائه نمودهاند؛ و 3. از الگوها در اجرای طرح استفاده نمودهاند تقسیم و ارزیابی شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر طراحی، مدل، مرور نظاممند،
عنوان انگلیسی
Analysis of design thinking models and identifying their role and dimensions: A systematic review
چکیده انگلیسی مقاله
Design thinking is a participatory problem-solving approach with a human-centered approach that enhances innovation by increasing learners' creative thinking abilities. The purpose of this study was to analyze the concept of design thinking and reviewing the models of design thinking by collecting, evaluating and systematically reviewing articles related to this topic. In this study, the databases of ERIC, Science Direct, Tyler & Francis, and Springer were searched, and all English articles indexed in their databases from 2000 to 2020 were collected. After searching the databases, the relevant articles were selected and evaluated according to the CASP evaluation criterion, and finally 36 articles were analyzed. The selected studies were divided in three groups: 1- articles that have provided a new definition of design thinking. 2- those which have presented new models. 3- those which used models in the implementation of the plan; and then they were evaluated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر طراحی, مدل, مرور نظاممند
نویسندگان مقاله
زهرا ابوالحسنی |
دکتری برنامهریزی درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
مرضیه دهقانی |
استادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
محمد جوادی پور |
دانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
کیوان صالحی |
استادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
نسرین محمد حسنی |
استادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142332_9b3d7f7348e4513f61a302331eb4567f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات