این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۱۲
عنوان فارسی
رابطه نظر و عمل در فرایند برنامهریزی درسی: تجربهای بومی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی فرایند برنامهریزی درسیِ مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر اساس اسناد تحولی بود. تحلیلها با روشِ دادهبنیاد و تحلیل محتوای کیفیِ دادهها به شیوه استقرایی انجام گرفت. برای بررسیِ دادهها کل متنِ پیادهشده از فایلهای صوتی و خودزیستنگارها مطالعه و استخراج شدند. کدگذاری و طبقهبندی کدها با استفاده از نرمافزار مکسکیودا و مشارکت همتایان انجام شد. تحلیل یافتهها نشان داد مدیران و کارشناسان در برنامهریزی درسی نیازمندِ فرصتهایی برای درک و تفسیر گزارههای فلسفیاند. در انطباق متقابل، مدیران رفتهرفته با تغییر در انگارهها، نقشها و رفتارها روبهرو هستند. آنها طی این فرایند از مقاومت به پذیرش و مشارکت؛ از تردید به یادگیری؛ از تکیه بر تجارب به تلاش برای یافتن پاسخ؛ از تکیه بر انگارههای ذهنی موجود به ایجاد چالش برای کسب تجربه؛ از طرح مسئلههای جدید به یافتن پاسخ و تولید دانش فنی؛ و از نگاه کاهشگرایانه به دیدگاه کلنگر و انتقال بار معنایی اسناد تحولی به لایههای عرصه عمل حرکت کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسناد تحولی، برنامهریزی درسی، اهداف دورههای تحصیلی، نظر و عمل،
عنوان انگلیسی
Relationship between theory and practice in the curriculum planning process: A native experience
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed at studying the curriculum planning process by the managers and experts of the Organization for Educational Research and Planning based on the transformational documents. It was a qualitative study with grounded theory design and the qualitative content analysis of the data has been done inductively. When investigating the data, the entire transcribed text was studied and extracted from the audio files and autobiographies. Coding and classification of codes were done using Max QDA software and the participation of peers. Analysis of the findings showed that managers and experts in the curriculum planning need opportunities to understand and interpret the philosophical propositions, in mutual agreement. Managers gradually experience changes in the ideas, roles, behaviors and during this process they move from resistance to acceptance and participation; from hesitation to learning; from relying on experiences to trying to find the answers; from relying on the existing mental imagery to challenge the experience; from presenting the new problems to finding answers and producing technical knowledge; and from a reductionist point of view, they could move to the holistic view and transfer the semantic burden of the transformational documents to the layers of the field of action.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسناد تحولی, برنامهریزی درسی, اهداف دورههای تحصیلی, نظر و عمل
نویسندگان مقاله
محمود مهرمحمدی |
استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس
آمنه احمدی |
دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
نگار الهامیان |
دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی
فاطمه زهرا احمدی |
استادیار، گروه سلامت و تربیت بدنی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142334_2232ef3c646ed8b3e14eac258d5104e0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات