این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 24 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۴۶
عنوان فارسی
تبیین استعارههای مفهومی جهتدار زماندرمکان کتاب فارسی پایۀ چهارم ابتدایی بر مبنای رویکرد لیکاف و جانسون
چکیده فارسی مقاله
مفهوم سواد خواندن یکی از اهداف مهم پژوهشهای تربیتی است که بهواسطۀ آن دانشآموزان، طی دوران آموزش، متون درسی را یاد میگیرند. لیکاف و جانسون رویکردی زبانشناسانه در علوم شناختی معرفی کردند که، برخلاف رویکرد چامسکی که به شناخت زبان نحوی میپردازد، در آن به عنصر معنی در زبان از منظر استعارۀ مفهومی تأکید ویژه داشتند. لیکاف و جانسون استعارههای مفهومی را مهمترین عامل شناخت انسان از جهان برمیشمارند. استعارۀ مفهومی به معنای فهم فکر یا مفهومی انتزاعی بر اساس فکر یا موضوع دیگری است که مفهومی عینی دارد. با توجه به اهمیت استعارههای مفهومی در شناخت و درک مفهوم دانشآموزان، این مقاله به بررسی استعارههای مفهومی جهتدار زماندرمکان درس فارسی پایۀ چهارم ابتدایی پرداخته است. روشِ این پژوهش تحلیل مفهومی با رویکرد زبانشناسی لیکاف است که با تحلیلی زبانشناسانه و فلسفی به مفهوم استعاره در درس فارسی میپردازد. بر اساس نتیجۀ بررسی و پژوهشها، متون کتاب فارسی استعارات متعدد مفهومی برای آموزش دارد؛ اما در بخش فعالیتها و پرسشهای این کتاب آموزش ویژهای دراینباره صورت نگرفته است. بنابراین لازم است برای درک بهتر مفاهیم و شناخت جهان اطرافِ دانشآموز برنامه و رویکرد متناسبی از آموزش معنی در بستر استعارههای مفهومی در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعارۀ مفهومی جهتدار زماندرمکان، زبانشناسی شناختی، نظریۀ استعارۀ مفهومی لیکاف و جانسون،
عنوان انگلیسی
Explaining time-oriented conceptual metaphors in place in Persian fourth grade primary school text book based on Lakoff and Johnson’s approach
چکیده انگلیسی مقاله
The concept of reading literacy is one of the important goals of educational research through which students perceive and understand textbooks during the educational period. Famous linguists and philosophers, Lakoff and Johnson, introduced a linguistic approach to the cognitive sciences with a special emphasis on "meaning" in language from the perspective of conceptual metaphor which is distinct from Chomsky's approach to syntactic study of language. Lakoff and Johnson consider the conceptual metaphors as the most important things to know about the world. Conceptual metaphors mean understanding of an idea or field of abstract concept based on another idea or topic with concrete meaning. Based on the importance of conceptual metaphors in recognizing and understanding the concept of students, this paper has considered the time-oriented conceptual metaphors in the place of fourth grade primary school Persian textbook. Here, the linguistic and philosophical analysis of the concept of metaphor in Persian textbook would be dealt be with the method of concept analysis with Lakoff’s linguistic approach. The results showed that the texts of Persian textbook have a number of conceptual metaphors for education, however, at the activity sections and questions of this textbook, no special instruction has been done in this regard. Therefore, in order to better understand the concepts and recognize the world around the student, it is necessary to consider an appropriate program and approach to "teaching meaning" in the context of conceptual metaphors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استعارۀ مفهومی جهتدار زماندرمکان, زبانشناسی شناختی, نظریۀ استعارۀ مفهومی لیکاف و جانسون
نویسندگان مقاله
سیده پروین صائمین |
دانشجوی دکتری گروه فلسفۀ تعلیموتربیت دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
رمضان برخورداری |
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیموتربیت دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
سعید ضرغامی |
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیموتربیت دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152915_ebcb23b0c308f06a548fd9c66f961433.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات