این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۸۱-۱۰۴
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسئلهمحور درس زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش برای شناسایی، طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوسِ مبتنی بر رویکرد تدریسِ مسئلهمحور چارچوبی داده شده است. تلاش بر آن بوده طرحی کلی برای طراحی الگوی آموزشی نوین بهمنزلۀ راهبرد بهبود در تدریس و یادگیری زبان انگلیسی ارائه شود. همچنین در این پژوهش در جایگاه تسهیلگر و راهنما به رفع مشکل یادگیری و عملکرد بهتر در یادگیری پرداخته شده است. پژوهش حاضر جزء پژوهشهای کاربردی است. اطلاعاتِ بخش کیفی برای شناسایی مؤلفههایِ الگو ازطریق مرور نظاممندِ 93 اثر و ازطریق مصاحبۀ عمیق با 32 نفر از متخصصانِ در دسترس و هدفمند گردآوری شده است. سپس تحلیل محتوای کیفی استقرائی مؤلفهها انجام گرفت و شاخصهای نهایی الگو مشخص شدند. برای اعتباریابی مؤلفهها در بخشِ کمی از 25 نفر از متخصصان خواسته شد درزمینه شاخصها و الگو اظهارنظر کنند. بر اساس نتایج بهدستآمده از 0/9 = CVR و پایایی پرسشنامۀ 0/83 =r نیز هر 94 مؤلفه در قالب 18 شاخص اصلی و 76 شاخص فرعی دستهبندی شدند که جداگانه فعالیتهای قبل، حین و بعد از کلاس به همراه فعالیتهای مستقل مدرس و فراگیر تأیید و بهصورت الگوی مفهومی و روندی بررسی شدند. طبق نتایج، شاخصهای شناساییشدۀ الگوی طراحیشده قابلقبولاند. همچنین طبق نظرِ متخصصان، وجود مؤلفههای ارائهشده در الگو میتواند بهعنوان انتخاب روش تدریس مناسب با طراحی آگاهانه تأثیر فراوانی در فعالبودن فراگیران در یادگیری خود داشته باشد. لذا نحوۀ برنامهریزی و اجرای این الگو نهتنها به مدرسان زبان انگلیسی، بلکه به مدرسان گرایشها و دروس گوناگون نیز پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگو، یادگیری معکوس، تدریس، زبان انگلیسی،
عنوان انگلیسی
Designing and validating a flipped learning pattern based on problem-oriented teaching approach of the English course
چکیده انگلیسی مقاله
This research provides a framework for identifying, designing and validating a Flipped Learning Pattern (FLP) in terms of Problem-Oriented Teaching Approach (POTA). It seeks to provide an outline for designing a new learning model as an improvement strategy in teaching and learning English. It is also as a facilitator and guide to solve the learning problems and improve the learning performance. It was applied research. Qualitative data was collected to identify the components of the pattern through a systematic review of 93 written and electronic documents and in-depth interviews with 32 available and purposeful experts. Then, the inductive qualitative content analysis of the components was performed and the final indicators of the pattern were determined. To confirm the components, 25 experts were asked to evaluate them. Based on the results of CVR = 0.9 and the reliability of the questionnaire) r = 0.83(, all 94 components in 18 main indicators and 76 sub-indicators were confirmed. The activities before, while and after the class were separately approved along with the independent activities of the teacher and learner, and it was presented as a conceptual and process pattern. The results indicated the acceptability of the identified indicators and sub-indicators of the designed pattern. Also, according to the experts, the existence of the presented components in the pattern can have a great impact on the activity of learners through choosing the appropriate teaching method with conscious design. Therefore, how to plan and implement this pattern are recommended not only to English language teachers, but also to teachers of different courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگو, یادگیری معکوس, تدریس, زبان انگلیسی
نویسندگان مقاله
شیلا سلیمانی |
دانشجو دکتری گروه فناوری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانـ ایران
خدیجه علی آبادی |
دانشیار گروه فناوری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
اسماعیل زارعی زوارکی |
استاد گروه فناوری آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
علی دلاور |
استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152913_c05fda0cb966169b6a83ad87202e5529.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات