این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۴۹-۶۶
عنوان فارسی
الگوسازی تأثیر رهبری تحولآفرین بر خودکارآمدی معلمان با میانجیگری فرهنگ مدرسه
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف الگوسازی تأثیر رهبری تحولآفرین با میانجیگری فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان دورۀ ابتدایی شهرستان تالش انجام شده است. روشِ پژوهش توصیفی – همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش را مدیران و معلمان ابتدایی شهر تالش، به تعداد 785 نفر، تشکیل دادند که بر مبنای جدولِ مورگان نمونهای به حجم 257 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامۀ استاندارد، رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000)، فرهنگ مدرسۀ گرونرت (2005) و خودکارآمدی معلمان اسچانن ـ موران و وولفولک (2001) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 0/83، 0/88 و 0/87 استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشِ الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اِسپیاِساِس (SPSS) و لیزرل (LISREL) انجام شد. بر اساس یافتهها، الگوی علّی مفروض برازشِ مناسبی دارد و تعمیمپذیر به جامعۀ پژوهش است. اثر مستقیم رهبری تحولآفرین بر فرهنگ مدرسه (0/93) و بر خودکارآمدی معلمان (0/63) مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان (0/43) مثبت و معنادار است. اثر غیرمستقیم رهبری تحولآفرین با میانجیگری فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان (0/40) مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای آماری، فرهنگ مدرسه رابطۀ میان رهبری تحولآفرین با خودکارآمدی معلمان را بهصورت معناداری میانجیگری میکند. لذا رهبران تحولآفرین باید با ایجاد فرهنگ سازنده و قوی در مدرسه زمینه را برای ارتقای سطح خودکارآمدی معلمان، برای عملکرد بهینه، فراهم کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی معلمان، رهبری تحولآفرین، فرهنگ مدرسه،
عنوان انگلیسی
Modeling the impact of transformational leadership on teacher's self- efficacy mediated by school culture
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to model the effect of transformational leadership mediated by school culture on the self-efficacy of primary school teachers in Tālesh city. It was descriptive-correlational research, with emphasis on the structural equations. The research population consisted of 785 primary school principals and teachers in Tālesh. Based on Morgan's table, a sample of 257 people was selected by stratified random sampling. The research instrument consisted of three Standard questionnaires, i.e., transformational leadership of Bass and Avolio (2015), Gronert’s school culture (2005) and self-efficacy of teachers’ Teschanen-Moran and Wolfak (2001) with Cronbach's alpha coefficient of 0.83, 0.88 and 0.87, respectively. Data was analyzed using structural equation modeling technique and SPSS and LISREL software.The results showed that the assumed causal model had a good fit and can be generalized to the research population. The direct effect of the transformational leadership on the teachers' self-efficacy (0.63) and school culture (0.93) was positive and significant. Also, the direct effect of school culture on the teachers' self-efficacy (0.43) was positive and significant. The indirect effect of transformational leadership mediated by school culture on teachers' self-efficacy (0.40) was also positive and significant. According to the findings, school culture significantly mediates the relationship between the transformational leadership and teachers’ self-efficacy. Therefore, transformational leaders must create a constructive and strong culture in the school, to provide the ground for improving the level of self-efficacy of teachers for the optimal performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودکارآمدی معلمان, رهبری تحولآفرین, فرهنگ مدرسه
نویسندگان مقاله
عادل زاهد بابلان |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
افشین عابدی نیا |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
حسین تقوی قره بلاغ |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
پدرام قربانزاده طولارود پایین |
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152911_b3df758d8bbcd35f793865a1f2966219.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات