این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
واکاوی و اولویتبندی راهبردهای آموزش اصیل
چکیده فارسی مقاله
دو هدف عمده از پژوهشِ حاضر واکاوی راهبردهای آموزش اصیل و اولویتبندی این راهبردها در بافت مدارس ابتدایی است. برای شناسایی راهبردهای آموزش اصیل از روش گروههای کانونی مجازی استفاده شد. به این منظور با استفاده از رویکرد هدفمند و ازطریق روش نمونهگیری گلولهبرفی سه گروه کانونی پنجنفره از متخصصان تعلیموتربیت (بهجز گردانندۀ جلسه) انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این بخش مصاحبه غیرساختاریافته بود و تحلیل مصاحبهها در دو سطح مفاهیم فرعی و مفاهیم اصلی صورت گرفت. درنهایت اعتبار تحلیلها ازطریق شناخت بازخورد گروه کانونی و مثلثسازی تحلیلگر تأیید شد. همچنین برای اولویتبندی راهبردهای آموزش اصیل از روش تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. به این منظور، بیست نفر از معلمان خبره بهصورت هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مقایسههای زوجی مشتمل بر پنج ماتریس مقایسه دوبهدو بود که از دل تحلیل مصاحبهها در بخش قبلی بیرون آمدند. نرخ ناسازگاری هریک از ماتریسهای پنجگانه کمتر از 0/1 بود و لذا از اعتبار مقایسهها اطمینان حاصل شد. درنهایت برای تجزیهوتحلیل دادهها به شاخصهایی همچون میانگین هندسی و بردار ویژه استناد شد. نتایج این پژوهش شناسایی و اولویتبندی 35 راهبرد آموزش اصیل بود که این راهبردها در چهار مؤلفه دستهبندی شدند. برایناساس مهمترین راهبردهای کلی آموزش اصیل به ترتیب عبارت از «فرصتهای کسب تجارب آموزشی اصیل»، «سنجش یادگیری»، «شخصیسازی یادگیری»، و «اصالت معلم» بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش اصیل، سنجش یادگیری، شخصیسازی یادگیری،
عنوان انگلیسی
Exploring and prioritizing authentic instruction strategies
چکیده انگلیسی مقاله
The two main objectives of the present study were exploring the authentic instruction strategies and prioritizing these strategies in the context of primary schools. In order to identify the authentic instruction strategies, the virtual focus groups method was used. Three focus groups of five education specialists (except the meeting moderator) were selected using a purposive approach and snowball sampling method. The research tool in this section was the unstructured interview. Moreover, the interviews were analyzed at two levels of sub-themes and main themes. Finally, the validity of the analyses was confirmed by focus group feedback and the analyst’s triangulation. Also, to prioritize the authentic instruction strategies the technique of hierarchical analysis technique was used. Using a purposive approach and snowball sampling method, 20 expert teachers were selected. The research tool was a pair-wise comparison questionnaire consisting of five 2 ˟ 2 comparison matrices which were emerged from the analysis of interviews in the previous section. The inconsistency rate of each of the five matrices was less than 0.1 and therefore the validity of the comparisons was ensured. Finally, in order to analyze the data, indices such as the geometric mean and eigen vector were used. This study led to identifying and prioritizing the thirty-five authentic instruction strategies which were classified into four components. Accordingly, the most important general authentic instruction strategies were "opportunities to gain the authentic educational experiences", "assessment as learning", "personalization of learning", and "teacher originality", respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش اصیل, سنجش یادگیری, شخصیسازی یادگیری
نویسندگان مقاله
سیروس قنبری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدة علومانسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
خلیل زندی |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سیامک صادقی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152909_42dd85f6e4e1cfb1584384aa946644ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات