این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۰۳-۲۲۲
عنوان فارسی
ارزیابی مسائل زمینهمدار کتاب ریاضی پایۀ چهارم ابتدایی و تطبیق آن با مطالعات بینالمللی
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر به بررسی مسائل زمینهمدار کتاب ریاضی پایۀ چهارم ابتدایی و همچنین مقایسۀ آن با آخرین مسائل منتشرشدۀ تیمز 2015 پرداخته شده است. این ارزیابی بر اساس میزان ارتباط مسائل زمینهمدار با دنیای واقعی به کمک چارچوبهای مطرح در پژوهشهای مرتبط و حیطۀ محتوایی مسائل صورت گرفته است. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی است که برای اجرای آن از الگوی پیشنهادی بردی استفاده شد. ابزار مورد استفاده فهرستهایی است که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید کرده و پایایی آن نیز به کمک فرمول هولستی 0/88 بهدست آمده است. نتایج حاکی از آن است که در کتاب ریاضی پایۀ چهارم 83/89٪ از مسائل، کاربردِ استاندارد و 11/16٪ نیز زمینهجدا هستند. این مقادیر برای مسائل زمینهمدار تیمز به ترتیب حدود 84 و 16درصد است که نشان از شباهت توزیع این مسائل دارد. ازنظر محتوایی نیز فراوانی مسائل زمینهمدار در میان هر دو منبعْ یکسان، ولی نسبتِ رعایتشده میان حیطههای محتوایی در کتاب درسی نامتوازن است. حدود نیمی از مسائل زمینهمدارِ مطالعات تیمز نمونۀ کاملاً مشابهی در کتاب درسی دارند و نیمِ دیگر مسائل محتوای مشابه اما روش حلی متفاوت یا کمی پیچیدهتر دارند و تعداد اندکی از این مسائلْ مشابهی در کتاب درسی نداشتهاند. بااینحال، عملکرد دانشآموزان در حل مسائل زمینهمدار مطالعۀ تیمز پایینتر از میانگین بینالمللی است. نتایج این پژوهش میتواند برنامهریزان آموزشی را در شناسایی نقاط مثبت و منفی کتب درسی یاری کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایۀ چهارم ابتدایی، سواد ریاضی، کتاب درسی، مسائل زمینهمدار، مطالعۀ تیمز،
عنوان انگلیسی
Evaluating the context-based problems of the fourth grade primary school math textbook and comparing it with the international studies
چکیده انگلیسی مقاله
The present study examined the context-based problems of the fourth grade primary school math textbook and also compared it with the latest published problems of the TIMSS 2015. This evaluation has been based on the degree of relevance of the context-based problems to the real world with the help of frameworks proposed in the related researches and the content area of the problems. It was a descriptive-analytical-comparative research, for which the proposed Brady model has been used. The research tool was the checklists whose face and content validity have been confirmed by experts and their reliability have been computed using the Holsti formula (0.88). The results showed that in the fourth grade math textbook, 83.89% of the problems are standard application and 16.11% are context separate, and these values for the TIMSS context-based problems are about 84% and 16%, respectively, which indicates the similarity of the distribution of these problems. In terms of content, the frequency of context-based problems is the same between the two sources, however the observed ratio among the content domains in the textbook is unbalanced. About half of the context-based problems of the TIMSS studies have a very similar example in the textbook, and the other half have the same content, but a different or slightly more complex solution method, and a few number of these problems have not been similar to the ones in the textbook. However, the students' performance in solving TIMSS study's context-based problems was lower than the international mean. The results of this research could help the educational planners in identifying the positive and negative points of textbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایۀ چهارم ابتدایی, سواد ریاضی, کتاب درسی, مسائل زمینهمدار, مطالعۀ تیمز
نویسندگان مقاله
فائزه فیروزشاهی |
دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشکدۀ علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
نرگس یافتیان |
استادیار گروه ریاضی دانشکدۀ علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_157869_c0e3dc97c0acbf5301408065ebac3808.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات