این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۸۵-۲۰۲

عنوان فارسی اثربخشی فلش‌کارت دیجیتالی و پویانمایی در یادسپاری واژه‌های عربی دانش‌آموزان پسر متوسطۀ اول شهرستان اهواز
چکیده فارسی مقاله با توجه به شرایط محیطی کشور ایران و همسایگی‌اش با کشورهایِ عربی یادگیری زبان عربی به‌منزلۀ زبان دوم اهمیت فراوانی دارد. به این منظور، زبان عربی در دورۀ اول و دوم مقطع متوسطه آموزش داده می‌شود. این مقاله به مقایسۀ روش‌های تدریس در حفظ و یادسپاری واژه‌های عربی دانش‌آموزان پسر در دورۀ متوسطۀ اول شهرستان اهواز می‌پردازد. به‌منظور یادسپاری 200 واژه، پس از آموزش افراد در کلاس‌های مرسوم و آموزش تکمیلی در سه گروه مطالعاتی به سه روش تدریس مرسوم، بر اساس طرح تحقیق، فلش‌کارت‌های دیجیتالی و پویانمایی تهیه شد. طبق این مقایسه، 8 هفته پس از شروع آموزش‌ها، در پس‌آزمون، روش فلش‌کارت‌های دیجیتالی و پویانمایی با ضریب خطای 0/05 تفاوت معناداری با روش تدریس مرسوم داشتند. اما با گذشت 16 هفته از آموزش‌ها و در مرحلۀ پیگیریْ روش به‌یادسپاریِ واژه‌ها با استفاده از پویانمایی فقط با ضریب خطای 0/01 تفاوت معناداری در مقایسه با روش تدریس مرسوم و فلش‌کارت‌های دیجیتال داشت. همچنین این روش با میانگین به‌یادسپاری بیش از 128 واژه موفق بوده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلش‌کارت دیجیتالی، پویانمایی، یادسپاری، واژه‌ها، عربی، اهواز،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Digital Flashcards and Animation on Memorizing Arabic Vocabulary for High School Students in Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Based on environmental situation of Iran, learning second language has great importance. For this purpose, Arabic language teaching is implemented in the first and second levels of high schools of Iran. This article compares the teaching methods of memorizing the Arabic vocabulary of male students in the first high school in Ahvaz. In order to memorize 200 words, after teaching the subjects in conventional classes and added education in three study groups, three methods of traditional teaching, digital flashcards and animation based on the research design, were determined that in the post-test that conducted 8 weeks after the beginning of word memorizing, the Digital flashcard and animation were significantly different from traditional teaching method with 0.05 error coefficient. But after 16 weeks of training and memorizing in the follow-up phase, only the memorized vocabulary using animation method compared to the traditional method of digital flashcards had a significant difference with the error coefficient of 0.01 with an average 128.5 memorized words. This differences shows a significant elements that embedded in animation method to help student in memorizing Arabic words.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فلش‌کارت دیجیتالی, پویانمایی, یادسپاری, واژه‌ها, عربی, اهواز

نویسندگان مقاله مجید حمدانی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_154055_d6677fcceac1c3b42f6f6b630abf5243.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات