|
مهندسی آبیاری و آب ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۲-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
معرفی رویکردی نوین به منظور مدلسازی هندسی و محاسبه احجام گورههای حفاظت سواحل رودخانهها در برابر سیلاب (مطالعه موردی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
افزایش تجاوز به حریم رودخانهها به همراه تغییرات اقلیمی، موجب افزایش رخداد سیلابهای بزرگ و آسیبپذیری بیشتر سیلابدشتها شده است. گورهها، از مهمترین و پرکاربردترین سازههای حفاظت سواحل رودخانهها در برابر سیل محسوب میشوند. در این تحقیق، کوشش شد تا با معرفی یک رویکرد نوین در مدلسازی هندسی، رابطهای ریاضی برای محاسبه احجام گورهها بر اساس سناریوهای مختلف جانمایی در سیلابدشت توسعه داده شود. سناریوهای مطالعاتی شامل گورههای حفاظت از تعریض سه کیلومتر از راه شریانی چابهار- زاهدان واقع در سیلابدشت رودخانه کارواندر در جنوب شرق ایران است. شبیهسازی هیدرولیکی در HEC-RAS برای وضعیت موجود و 13 سناریوی مختلف جانمایی گورهها با 13 توپوگرافی منحصربهفرد بر اساس رویکرد نوین مذکور، انجام شده و میزان کاهش پهنه سیلابی و حجم خاکریزی گورهها برای هر یک از سناریوها در ArcMap محاسبه شده است. بر اساس نتایج، تغییرات حجم خاکریزی گورهها در سناریوهای مختلف، همبستگی خوبی با پهنه سیلابی استحصال شده نداشت. با توجه به وابستگی مستقیم آبشستگی، هندسه و احجام گورهها به سرعت جریان، با محاسبه سرعت حداکثر جریان، ضرایب بیبعد سرعت حداکثر در سناریوهای مختلف، محاسبه و به احجام گورهها اعمال شد. به این ترتیب و با بهکارگیری معادلات چندجملهای درجه دو در روابط همبستگی، ضریب تعیین (R2) برای سیلابهای با دورههای بازگشت 50، 100 و 200 سال، به ترتیب از مقادیر 35/0، 48/0 و 50/0 به مقادیر قابل قبول 88/0، 91/0 و 92/0 افزایش یافت که نشاندهنده کارآیی بالای رویکرد پیشنهادی و نیز افزایش R2 با افزایش دوره بازگشت سیلاب است. همچنین، دقت محاسباتی روابط رگرسیونی در سناریوهای جانمایی گورهها در فواصل میانی از محور راه نسبت به سایر سناریوهای نزدیکتر یا دورتر، بیشتر است که ناشی از هندسه نامنظمتر رودخانه در سناریوهای نزدیکتر و تشدید تغییرات غیرخطی پارامترهای سیلاب در سناریوهای دورتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیلاب، سازههای کنترل سیلاب، گوره، پهنهبندی سیلاب، GIS، HEC-RAS، |
|
عنوان انگلیسی |
A New Approach for Geometric Modeling and Calculation of Volumes of Flood Protection Levees (Case Study) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Increasing encroachment on rivers along with climate change has increased major floods. Levees are considered the most important structures to protect river banks and floodplains from flooding due to their simplicity of structure, inexpensive materials, and ease of implementation. In this research, an attempt was made to introduce a new approach in geometric modeling, to develop mathematical relationships to calculate the volumes of levees based on different location of each scenario in the floodplain. Study scenarios supply the protection of three kilometers of the Chabahar-Zahedan arterial road and its widening, which is located in the floodplain of the Karvandar River in southeastern Iran. Hydraulic simulations implemented in HEC-RAS for the existing condition and 13 different scenarios with 13 unique topographies based on the new approach, and the rate of reduction of the flood zone and embankment volume of levees for each scenario calculated in ArcMap. Based on the results, changes in the volume of embankments in different scenarios did not correlate well with the flood zone area reduction. Due to the direct dependence of scouring and thus geometry and volumes of levees on flow velocity, by calculating the flow maximum velocity in the study interval, the dimensionless coefficients of maximum velocity in different scenarios were calculated and applied to the calculated volumes of levees. Thus, by this approach and using quadratic polynomial equations, the coefficient of determination (R2) increased from 0.35, 0.48 and 0.50 to acceptable values of 0.88, 0.91 and 0.92, for floods with return periods of 50, 100 and 200 years, respectively, which indicate the high efficiency of the proposed approach and also increasing in R2 values with an increase in the flood return period. Moreover, results show that the computational accuracy of regression relationships in the scenarios with levee locations in the middle distances from the road axis is higher than other scenarios which are closer or farther. This result is due to more irregular river geometry in the scenarios closer to the road and the intensification of nonlinear changes in flood parameters in the farther scenarios. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیلاب, سازههای کنترل سیلاب, گوره, پهنهبندی سیلاب, GIS, HEC-RAS |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا محب زاده فتاحی | دانشجوی دکترای تخصصی، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان،
سعید فرزین | گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
خسرو حسینی | گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
سید فرهاد موسوی | مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.waterjournal.ir/article_168170_2c9de7d4855ae0ec99f13b61fa30c31c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|