این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 24 آبان 1404
علوم زمین
، جلد ۲۹، شماره ۱۱۶، صفحات ۱۲۱-۱۲۴
عنوان فارسی
انتخاب روش حفاری تونل مترو با روش های AHP و TOPSIS
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
مکان یابی مجدد، روش غیر خطی، اختلاف زمانی دوگانه، همبستگی عرضی،
عنوان انگلیسی
Selection of a subway excavation method using AHP and TOPSIS
چکیده انگلیسی مقاله
When a tunnel passes through weak soil with different conditions, or there is a thin layer of soil on top of the tunnel, the mass of soil or rock must be stabilized. In addition, an excavation method must be chosen and applied in order to control the amount of subsidence and convergence which are among the most significant factors in excavation a tunnel especially in urban area, since the soil between the tunnel and the ground moves due to changes in the shape of the tunnel through excavation, and progression of these movements toward the ground is manifested in subsidence of the surface structures. Therefore, in order to choose an excavation method based on the conditions of the project site, providing a decision-making model is essential. The ultimate goal is to select the most suitable subway tunnel excavation method among all available alternatives based on some determining criteria for Isfahan subway tunnel (Line 1). These criteria along with Multi-Criteria Decision Making (MCDM) models helped prioritize suitable alternatives. This model was designed based on technical, financial, executive, social, political and geo-mechanical features of the research site each of which subsumes a number of criteria. On the one hand, alternatives include Open Shield (full face) method, Slurry method, NATM method and excavate twin tunnel with TBM method which are used in the model. Finally, alternative D (excavate twin tunnel with TBM method) was selected as the best alternative of the site in both AHP(D=0.225) and TOPSIS(D=0.676391).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Excavations method, Multi Criteria Decision Making, Isfahan Metro Line 1
نویسندگان مقاله
حسن بخشنده امنیه |
دانشیار، دانشکده مهندسی معدن، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امیرحسین رستمی |
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
کورش شهریار |
استاد، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
حمید چاکری |
استادیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
مسعود چراغی سیف آباد |
استادیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.gsjournal.ir/article_113225_b27f6e24e58839de3efdc9de12c92c42.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات