این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
علوم زمین
، جلد ۳۰، شماره ۱۱۸، صفحات ۱۴۵-۱۵۲
عنوان فارسی
گرمایش زمین در شهر تهران و ارائه سیاست های مشارکتی جهت کاهش اثرات آن
چکیده فارسی مقاله
پدیده تغییر اقلیم بهعنوان یکی از بحرانهای محیط زیستی شناخته میشود که باعث افزایش نگرانیهای بسیار زیادی در جوامع بشری شدهاست. با توجه به نقش پررنگ انسانها در تولید گازهای گلخانهای، در این مقاله با انجام مدلسازی برای پیشبینی اقلیم آتی شهر تهران بر اساس سه سناریوی خوشبینانه، بدبینانه و یک سناریوی نه بدبینانه و نه خوش بینانه، تغییرات پارامترهای جوی در بازه زمانی بین سال های 2046 تا 2065 بررسی شده است که مطابق با هر سه سناریوی محتمل، میزان بارندگیها کاهش و دمای هوا افزایش خواهد یافت. همچنین در این مقاله برای مدلسازی تغییراقلیم از نرم افزار LARS-WG استفاده گردیده است. LARS-WG ﻧﻤﻮﻧـﻪ ای از ﻣـﺪل ﻫـﺎی ﻣﻮﻟـﺪ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫـﺎی ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎزی داده های آب و ﻫﻮاﻳﻰ ﺑـﺮای زﻣـﺎن ﺣـﺎل و آﻳﻨﺪه در ﻳﻚ منطقه به کار میرود. سپس با توجه به نقش سوختهای فسیلی در تشدید این پدیده و همچنین مشخص نمودن سهم هر یک از انواع حملونقل در تولید کربن، به سیاستهای موجود پیرامون کاهش مصرف سوختهای فسیلی اشاره شده است. در انتها با توجه به لزوم مشارکت مردم در جنبههای مختلف سیاستگذاریها اعم از رفتاری- اجتماعی و تکنولوژیکی – فنی، راهکارهای مناسب جهت کاهش تولید کربن در حوزه حملونقل ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی مشارکتی، تغییر اقلیم، حملونقل، تهران،
عنوان انگلیسی
Global warming in Tehran and presenting appropriate participatory policies for its mitigation
چکیده انگلیسی مقاله
climate change is known as one of the most important environmental crises which has made many problems . Considering the undeniable impact of humans in the production of greenhouse gasses, in this paper the situation of the climate change of Tehran is predicted by modeling three different scenarios, for the period of 2046 until 2065. Based on optimistic, pessimistic and neither pessimistic nor optimistic scenarios, the alterations of climate parameters are forecasted. It is concluded that the amount rainfall will decrease, while, the amount of temperature will go up. To do this research the software of LARS-WG is used for modeling the climate change. This software is a sample of Meteorological generating models which is useful for simulation of climate data for now or future in an area. Then, considering the significant role of fossil fuels in deteriorating this phenomenon and determining the proportion of the effects of different modes of transportation in generating carbon, the existing policies on reduction of burning fossil fuels is investigated. At the end, based on the necessity of cooperation of people in various aspects of formulation of policies including behavioral-social and technological-technical, some suggestions are proposed to decrease the production of carbon.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهریزی مشارکتی, تغییر اقلیم, حملونقل, تهران
نویسندگان مقاله
شهرزاد فریادی |
دانشیار، گروه برنامهریزی، مدیریت و آموزش، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی علوی نائینی |
دانشجوی دکتری برنامهریزی محیط زیست، گروه برنامهریزی، مدیریت و آموزش، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.gsjournal.ir/article_121969_630344cf0fdc81d623fdf85c5ad18e85.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات