راهبرد اقتصادی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دیپلماسی تجاری، راهبردی بنیادین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: کشور ترکیه)
چکیده فارسی مقاله دیپلماسی تجاری، ایران را وارد یک فضای جدید می‎کند که باید از مرزهای جغرافیایی گذر کند و اقتصاد مستحکم‎تری را نسبت به گذشته پایه‎گذاری نماید. در واقع نبود دیپلماسی فعال اقتصادی و تراز منفی تجاری، در عمل به واردات و قاچاق کالاهای خارجی به داخل کشور ختم شده است؛ بنابراین دیپلماسی تجاری باید بستر صادرات کالاهای مرغوب و با کیفیت داخلی در بازارهای مصرف کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را فراهم کند. ترکیه به عنوان یکی از همسایه­های ایران، فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تولید داخل است چرا که قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، شباهت در تقاضای کالا و خدمات و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل که سبب رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی می‌شود، مزیت تجارت با کشور ترکیه است. تجار و بازرگانان ایرانی باید از این فرصت استفاده کنند و نفوذ کالاهای ایرانی در بازار ترکیه را افزایش دهند. برای تقویت این مناسبات، راهکارهایی همچون: تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی، اصلاح شیوه‌های تجارت و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کالاهای ایرانی در جهت افزایش میزان صادرات به ترکیه پیشنهاد می شود که رسیدن به این مهم، همت مسئولان تجاری و دیپلماسی اقتصادی پویایی را به ویژه در شرایط تحریم می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیپلماسی، دیپلماسی تجاری، سیاست خارجی، ترکیه،

عنوان انگلیسی Commercial Diplomacy, Fundamental Strategy in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran (Case Study: Turkey)
چکیده انگلیسی مقاله Trade diplomacy brings Iran into a new space that must cross geographical borders and establish a stronger economy than in the past. In fact, the lack of active economic diplomacy and the negative trade balance have, in practice, led to the import and smuggling of foreign goods into the country. Therefore, trade diplomacy should provide a platform for the export of high quality domestic goods in the consumer markets of other countries, especially neighboring countries. Turkey, as one of Iran's neighbors, is a good opportunity to export domestically produced goods. Because cultural, social and religious affinities; The similarity in the demand for goods and services and the reduction of transportation costs, which makes Iranian goods competitive, is the advantage of trade with Turkey. Iranian traders and traders should take advantage of this opportunity and increase the influence of Iranian goods in the Turkish market. To strengthen these relations, strategies such as: forming export consortia, reforming trade methods and holding specialized exhibitions of Iranian goods to increase exports to Turkey, which to achieve this, requires the efforts of trade officials and dynamic economic diplomacy, especially in the face of sanctions.Iranian traders and traders should take advantage of this opportunity and increase the influence of Iranian goods in the Turkish market. To strengthen these relations, strategies such as: forming export consortia, reforming trade methods and holding specialized exhibitions of Iranian goods to increase exports to Turkey, which requires the efforts of trade officials and dynamic economic diplomacy, especially in the face of sanctions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دیپلماسی, دیپلماسی تجاری, سیاست خارجی, ترکیه

نویسندگان مقاله حسین روزبه |
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

مراد دلالت |
دانشگاه خوارزمی تهران


نشانی اینترنتی https://econrahbord.csr.ir/article_146169_16e143b5549c6c88ef66f4b0324828cf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات