|
باغ نظر، جلد ۲۰، شماره ۱۲۳، صفحات ۶۷-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر بستۀ آموزش هنر دیسیپلینمحور بر افزایش درک زیباییشناسی کودکان ۷ تا ۹ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده بیان مسئله: وجود برنامههای آموزشی هنر در راستای اهدافی مشخص و با رویکردی متناسب با آن میتواند تأثیرگذاری مطلوبی بر کودکان داشته باشد. از سویی، با توسعه حس زیباییشناسی در کودکان که بهصورت بالقوه در نهاد آنها نهفته است میتوان در دریافت پیوسته زیباییها و شگفتیهای جهان اطراف به آنها کمک کرد و هنر ابزار مناسبی برای برای افزایش و توسعه این درک است. از سویی دیگر، رویکرد آموزشی دیسیپلینمحور با تمرکز بر روی آثار هنری میتواند در طراحی برنامههای آموزشی با این هدف مؤثر باشد؛ از اینرو، سؤال پژوهش این است که بسته آموزشی طراحیشده با رویکرد دیسیپلینمحور بر درک زیباییشناسی کودکان چه تأثیری دارد؟ هدف پژوهش: هدف این پژوهش، سنجش تأثیر یک بسته آموزشی تدوینشده برمبنای رویکرد دیسیپلینمحور بر درک زیباییشناسی کودکان 7 تا 9 شهر اصفهان است. روش پژوهش: به لحاظ هدف، کاربردی و در روش بهصورت ترکیبی است. در ابتدا با روش کیفی از نوع اکتشافی با رویکرد دیسیپلینمحور به طراحی برنامه آموزشی پرداخته شد و سپس جهت سنجش تأثیر این برنامه به روش کمّی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون زیباییشناسی پیرسون که براساس تحول زیباییشناسی پارسونز طراحی شده، بر روی 10 کودک در سنین 7 تا 9 سال انجام گرفت. کودکان بهصورت تصادفی انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برنامه مداخله به مدت 12 جلسه آموزشی، که هر جلسه 90 دقیقه طول میکشید، انجام گرفت. دادههای بهدست آمده با روش آماری میانگین t زوجی بررسی شد. نتیجهگیری: یافتههای آماری نشان داد که بین عملکرد کودکان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>p) و میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی حاضر بر افزایش زیباییشناسی کودکان تأثیر داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش هنر دیسیپلین محور، زیباییشناسی پارسونز، آزمون زیباییشناسی پیرسون، کودکان 7- 9 سال، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Discipline-Based Art Education Package on Aesthetic Perception Growth of 7-9 Year Old Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Problem statement: using art education programs –compiled with defined goals and appropriate approaches would make a positive influence on children. On one hand, it could help them to receive continually the beauties and wonders of the universe to which the art is a suitable implement for this perception growth and promotion. On the other hand, discipline-based art education can be effective in designing educational programs with this goal, focusing on artworks; hence, the research question is what effect does the educational package designed with a discipline-based approach have on children’s perception of aesthetics? Research objective: to evaluate the effect of an educational package compiled based on the discipline-based approach on the aesthetic perception of children from 7 to 9 in Isfahan city. Research method: In terms of purpose, it is practical and in terms of method it is mixed. At first, the educational program was designed with a qualitative method of exploratory type with a discipline-based approach, and then to evaluate the effect of this program with a quantitative method of semi-experimental type with a pre-test-post-test design, using Pearson’s Aesthetic Test (which was designed based on Parsons’ Aesthetic Evolution), was conducted on 10 children aged 7 to 9 years. Children were randomly selected and participated in the research. The intervention program was conducted for 12 training sessions, each session lasting 90 minutes. The obtained data were analyzed by paired t-test mean statistical method. Conclusion: The statistical findings show that there is a significant difference between the children’s performance in the pre-test and post-test stages (p< 0.01) and it can be concluded that the present educational program affects growing children’s aesthetic perception. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش هنر دیسیپلین محور, زیباییشناسی پارسونز, آزمون زیباییشناسی پیرسون, کودکان 7- 9 سال |
|
نویسندگان مقاله |
فائزه داوری | کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
پریسا داروئی | استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.bagh-sj.com/article_174106_6a181e01eedb2028701f5d9832953cfc.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|