خانواده درمانی کاربردی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۷۷-۲۹۱

عنوان فارسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مقطع ابتدایی شهر اردبیل (98-97) بود. روش نمونه‌گیری در دسترس بود که با استفاده از این روش تعداد 50 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش20 جلسه مداخله توان‌بخشی شناختی مبتنی بر مدل سلسله مراتبی سولبرگ و مایتر (2001) دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خواندن و مهارت نوشتن کرمی و همکاران (1384) استفاده شد. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری و نرم‌افزار spss استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش توان‌بخشی شناختی به طور معناداری موجب کاهش میانگین نمرات اختلال خواندن (99/18=F، 001/0=P) و اختلال نوشتن (41/01=F، 001/0=P) در گروه آزمایش شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات یادگیری، اختلال خواندن، اختلال نوشتن، توان‌بخشی شناختی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This study aimed to assess the effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders. Methods: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a follow-up and a control group. The statistical population of the study included the students of primary schools in Ardabil who had learning disorders (2018-2019). The convenience sampling method was used in this study, in which 50 people were selected using this method and were divided into experimental and control groups. The experimental group received 20 sessions of cognitive rehabilitation intervention based on the hierarchical model of Solberg and Mitter (2001). The reading and writing skills questionnaire of Karami et al. (2005) was used to collect the data. The repeated-measures analysis of variance (ANOVA) and SPSS software were used to analyze the data. Results: The findings indicated that cognitive rehabilitation training significantly reduced the mean of reading disorder sores (F = 18.99, P = 0.001) and writing disorder scores (F = 41.01, P = 0.001) in the experimental group. Also, this result was stable at the follow-up stage (P < 0.05). Conclusion: The obtained results are indicating the impact of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders. Accordingly, it is better for educational centers to use cognitive rehabilitation therapy to assist the development of reading and writing skills among students with learning disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلالات یادگیری, اختلال خواندن, اختلال نوشتن, توان‌بخشی شناختی

نویسندگان مقاله وحید برنجی جلالی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

عذرا غفاری |
استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

منصور بیرامی |
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

سمیه تکلوی |
استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://www.aftj.ir/article_144067_7abc0772e3fdfcda0d405ac1e2b341df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات