خانواده درمانی کاربردی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۶-۶۴

عنوان فارسی پیش بینی بار روانی ویروس کرونا در زنان خانواده در ایام قرنطینه: نقش سبک‌های حل مسئله و سرمایه روانشناختی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک‌های حل مسئله و سرمایه روانشناختی در استرس ادراک شده حاصل از ویروس کرونا در زنان خانواده بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و از جامعه آماری زنان شهر بندرعباس، تعداد 155 زن به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه سبک های حل مسئله کسیدی و لانگ (1996)، سرمایه روانشناختی لوتانز و آویلو (2007) و استرس ادراک شده کوهن، کمارک و مرملسین (1983) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته‌ها: بین سبک‌های حل مسئله درماندگی، اجتناب و گرایش با استرس ادراک شده همبستگی مثبت و بین سبک‌های حل مسئله مهارگری، خلاقیت و اعتماد با استرس ادراک شده همبستگی منفی معناداری برقرار بود (01/0=p)؛ همچنین بین خرده مقیاس‌های خودکارآمدی و تاب آوری با استرس ادراک شده (01/0=p) و نمره کل سرمایه روانشناختی و خرده مقیاس امیدواری و خوش‌بینی با استرس ادراک شده (05/0=p) همبستگی معناداری برقرار است. ضرایب رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک مهارگری با ضریب بتای (27/0=β)، سبک خلاقیت با ضریب بتای (24/0=β)، سرمایه روانشناختی خودکارآمدی با ضریب بتای (20/0=β)، سرمایه روانشناختی تاب آوری با ضریب بتای (19/0=β)، و سرمایه روانشناختی خوش بینی با ضریب بتای (17/0=β) توانست استرس ادراک شده حاصل از کرونا ویروس را در زنان پیش‌بینی کند. نتیجه‌گیری: با بر اساس یافته‌های به دست آمده از پژوهش، به نظر می‌رسد استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان و داشتن احساس معنا در زندگی می‌تواند از میزان شدت بار روانی در شرایط استرس‌زا بکاهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس ادراک شده، بار روانی، سبک‌های حل مسأله، سرمایه روانشناختی، کرونا ویروس،

عنوان انگلیسی The prediction of the psychological burden of Corona-virus on women in the family during the quarantine: The role of problem-solving styles and psychological capital
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This study was aimed to study the role of problem solving styles and psychological capital in perceived stress caused by Coronavirus among the women of family. Method: The research method was descriptive-correlational, and from the statistical population of women in Bandar Abbas, 155 women participated in the study as a sample by using the convenience sampling method. The data were collected using the Cassidy and Lang (1996) Problem Solving Styles Questionnaire, gLuten & Avolio (2007) Psychological Capital, and Cohen, Kamarck, & Mermelstein (1983) Perceived Stress. Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used to analyze the data. Results: There was a positive correlation between the problem-solving styles of helplessness, avoidance, and tendency, and perceived stress, and there was a significant negative correlation between the problem-solving styles of inhibition, creativity, and trust and the perceived stress (p = 0.01). Also, there is a significant correlation between self-efficacy and resilience subscales and perceived stress (p = 0.01). And there is a significant correlation between the total score of psychological capital and the subscales of hope and optimism and perceived stress (p = 0.05). The stepwise regression coefficients showed that inhibition style with a beta coefficient (β = 0.27), creativity style with a beta coefficient (β = 0.24), self-efficacy psychological capital with a beta coefficient (β = 0.20), psychological capital Resilience with a beta coefficient (β = 0.19), and psychological capital of optimism with a beta coefficient (β = 0.17) were able to predict the perceived stress of coronavirus in women. Conclusion: According to the findings of the study, it seems that the use of emotion regulation strategies and having a sense of meaning in life can reduce the severity of the psychological burden in stressful situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استرس ادراک شده, بار روانی, سبک‌های حل مسأله, سرمایه روانشناختی, کرونا ویروس

نویسندگان مقاله سجاد فرهادی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بندرلنگه، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر لنگه، ایران

هاجر غلام نظری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بندرلنگه، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر لنگه، ایران


نشانی اینترنتی https://www.aftj.ir/article_122986_6b1412cb7b1d697a042377fe0d7dd57e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات