خانواده درمانی کاربردی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۵۴۹-۵۶۶

عنوان فارسی ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه بیان خانواده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خانواده محیط مهمی برای یادگیری در مورد احساسات و نحوه بیان آنها در یک زمینه اجتماعی باشد.هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه بیان خانواده بود.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود.جامعه آماری این پژوهش از میان 378 مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان درمانی بود. شرکت کننده ها به پرسشنامه های بیان خانواده هالبرشتات(1986) و کارکرد شخصیت جان بزرگی و همکاران (1400) پاسخ دادند. در این پژوهش جهت تعیین روایی همگرا و واگرا پرسشنامه بیان خانواده از پرسشنامه کارکرد شخصیت (جان بزرگی و همکاران، 1400) استفاده شد. برای تحلیل داده های توصیفی و استنباطی از آخرین ورژن نرم افزار spss و لیزرل ورژن 8.5 با استفاده از تحلیل مسیر توسط برنامه AMOS اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بدست آمد و داده ها به صورت ماتریس های کوواریانس یا همبستگی درآمده و یک مجموعه معادلات رگرسیون بین متغیرها تدوین شد. از تحلیل مسیر برای ارزیابی مدل فرضی نیز استفاده گردید.یافته ها: بار عاملی استاندارد همه نشانگرها بزرگتر از 32/0 است. بزرگترین بارعاملی متعلق به نشانگر p6 (763/0=β) و کوچکترین بارعاملی متعلق به نشانگر p20 (457/0=β) بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه های مثبت غالب و مثبت مغلوب پرسشنامه بیان خانواده بر خلاف مؤلفه های منفی غالب و منفی مغلوب آن به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با مؤلفه های چهارگانه پرسشنامه کارکرد شخصیت (هویت، صمیمیت، همدلی و خودراهبری) همبسته اند. این یافته ها نشان می دهد که پرسشنامه بیان خانواده از روایی همزمان برخوردار است. همچنین ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های مثبت غالب، مثبت مغلوب، منفی غالب و منفی مغلوب به ترتیب برابر با 081/0، 74/0، 86/0 و 79/0 به دست آمد. این نتایج بیانگر همسانی درونی قابل قبول پرسشنامه بیان خانواده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیان خانواده، مثبت غالب، مثبت مغلوب، منفی غالب و منفی مغلوب،

عنوان انگلیسی Assessing the factor structure of the Family Expression Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The family is an important environment for learning about emotions and how to express them in a social context.Objective: The aim of this study was to evaluate the factor structure of the Family Expression Questionnaire.Method: The research method was descriptive-correlation based on structural equations. The statistical population of this study was among 378 patients referred to counseling and psychotherapy centers. Participants answered the Halbershtat (1986) Family Expression Questionnaire and the personality function of John the Great et al. (1400). In this study, the personality function questionnaire (Jan Bozorgi et al., 1400) was used to determine the convergent and divergent validity of the Family Expression Questionnaire. To analyze descriptive and inferential data from the latest version of SPSS and LISREL software version 8.5 using path analysis by AMOS program, direct and indirect effects of variables were obtained and the data were converted into covariance or correlation matrices and a set of regression equations between variables. Was drafted. Path analysis was also used to evaluate the hypothetical model.Results: The standard factor load of all indicators is greater than 0.32. The highest factor load belonged to p6 marker (β = 0.763) and the smallest factor load belonged to p20 marker (β = 0.457).Conclusion: dominant positive and positive components of the Family Expression Questionnaire, in contrast to its dominant negative and negative negative components, were positive and at a significant level of 0.01 with the four components of the Personality Function Questionnaire (identity, intimacy, empathy). And self-direction) are correlated. These findings indicate that the family expression questionnaire has concurrent validity. Also, Cronbach's alpha coefficient of positive, dominant positive, dominant negative and negative negative components were equal to 0.081, 0.74, 0.86 and 0.79, respectively. These results indicate the acceptable internal consistency of the family expression questionnaire.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بیان خانواده, مثبت غالب, مثبت مغلوب, منفی غالب و منفی مغلوب

نویسندگان مقاله شبنم کرمی |
دانشجوی دکترای تخصصی، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران.

مسعود جان بزرگی |
استاد، روانشناسی بالینی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

علیرضا آقا یوسفی |
دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

هومن نامور |
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.aftj.ir/article_164436_3cb6423126b0bbc3637fac84fa67de45.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات