|
خانواده درمانی کاربردی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
کشف مولفههای مسیرتربیتی خانوادگی زنان موفق : یک نمونه پژوهش کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف مطالعهی حاضر کشف مؤلفههای تربیتی زنان موفق است. این مطالعه با روش کیفی و به روش تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006) انجام شد. روش: روش نمونهگیری هدفمند از نوع متجانس 20بود به این ترتیب که 13 نفر از زنان موفق بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافتهها: داده-های گردآوری شده به کمک تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پنج مقوله اصلی را نشان داد که عبارت بودند از سبک زندگی خانواده (با خرده مقولات محل سکونت، تفریحات، ارتباطات، تغذیه، الگوی خواب و پوشاک)، تجارب همشیرها (با خرده مقولات تجارب شاد و تجارب ناشاد همشیرها)، ویژگیهای والدین (با خرده مقولات ویژگیهای الگومند و ویژگیهای الگومند، محورهای تربیتی والدین (با خرده مقولات (تأکیدات تربیتی و روشهای تربیتی) و سبک همسالان (با خرده مقولات وضعیت روانی همسالان، وضعیت مادی همسالان و وضعیت اجتماعی همسالان). نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت در مسیر تربیتی زنان موفق مؤلفههایی رخ داده که به آنها کمک کرده است تا در جهت موفقیت حرکت کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک فرزندپروری، مؤلفههای تربیتی زنان موفق، تحلیل مضمون، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the educational components of successful women: A sample of qualitative research |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The purpose of this study is to explore the educational components of successful women. Methods: This study was performed by qualitative method and content analysis method (Clark and Brown, 2006). The purposive sampling method was heterogeneous 20 so that 11 successful women were selected based on entry and exit criteria and interviewed. The research tool was a semi-structured interview. Results: The collected data were analyzed using content analysis method (Clark and Brown, 2006). The five main categories were family lifestyle (with subcategories of residence, recreation, communication, nutrition, sleep patterns and clothing), experiences of siblings (with subcategories of happy experiences and unhappy experiences of siblings), characteristics of parents (with the subcategories of model features and model characteristics, parental educational axes (with subcategories educational emphases and educational methods) and peer style (with subcategories of peers' mental status, peers' material status and peers' social status). Conclusion: According to these results, it can be said that in the educational path of successful women, components have occurred that have helped them to move towards success. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سبک فرزندپروری, مؤلفههای تربیتی زنان موفق, تحلیل مضمون |
|
نویسندگان مقاله |
اکرم صادقی دهکردی | دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
زهرا یوسفی | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
هاجر ترکان | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.aftj.ir/article_145686_5c4658a5bbe3ff6738b96deb42f58162.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|