|
خانواده درمانی کاربردی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۲۰-۵۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی با درمان پذیرش و تعهد بر قدردانی و شادمانی در بین مادران کودکان مبتلا به لکنت زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مشکلات گفتاری کودکان مبتلا به لکنتزبان میتواند موجبات اضطراب در مادرانشان را فراهم کند. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی با درمان پذیرش و تعهد بر قدردانی و شادمانی در بین مادران کودکان 7 تا 11 ساله مبتلا به لکنتزبان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی به شکل نیمهآزمایشی طرح دو گروهی با گروه شاهد با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 45 روزه بود و با هدف مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی با درمان پذیرش و تعهد بر قدردانی و شادمانی در بین مادران کودکان مبتلا به لکنت زبان انجام شد . جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به لکنت زبان در سال 99 - 98 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر از مادران کودکان مبتلا به لکنت زبان بودند که به شکل در دسترس انتخاب شدند و به تصادف به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، گمارش شدند. گروه آزمایش اول طی ده جلسه نود دقیقهای تحت آموزش کیفیت زندگی درمانی فریش(2005) و گروه آزمایش دوم طی ده جلسهای نود دقیقهای تحت آموزش درمان پذیرش و تعهد هایز (2013) قرار گرفتند و گروه شاهد حین آموزشها هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه قدردانی مککالف و همکاران و پرسشنامه شادکامی آکسفورد، بودند. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که هر دو روش بر بهبود بخشیدن به متغیرهای وابسته مؤثر بودهاند. اما روش درمان پذیرش و تعهد مؤثرتر از کیفیتزندگیدرمانی بودهاست (01/0>(P. نتیجهگیری: با توجه به تحلیل یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، به کمک کیفیت زندگی درمانی و درمان پذیرش و تعهد، میتوان به بهبود سازههای روانشناختی در بین مادران کودکان مبتلا به لکنت زبان کمک کرد و در این زمینه روش پذیرش و تعهد موثرتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کیفیت زندگی درمانی، درمان پذیرش و تعهد، قدردانی، شادمانی، لکنت، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the effectiveness of quality of life therapy with acceptance and commitment therapy on appreciation and happiness among mothers of children with stuttering disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness of quality of life therapy with acceptance and commitment therapy on appreciation and happiness among mothers of children aged 7 to 11 years with stuttering. Methods: This quasi-experimental study was a two-group design with a control group with pre-test, post-test and 45-day follow-up. The statistical population included all mothers with children with stuttering in 2019-2020. The statistical sample consisted of 60 mothers of children with stuttering who were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental groups and one control group (20 people in each group). The first experimental group underwent Frisch (2005) quality of life therapy training during ten ninety-minute sessions and the second experimental group underwent acceptance and commitment therapy training during ninety-minute sessions (2013), and the control group did not receive any training during the trainings. Research instruments included: Emmons et al. (2003) Appreciation Questionnaire and Oxford Happiness Questionnaire (2002). The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of variance with repeated measures). Results: The results of statistical analysis showed that the quality of life therapy method (F = 408.31, p = 0.000) and acceptance and commitment method (F = 0.563, p = 0.000) were effective in improving the dependent variables. Have been; But the method of acceptance and commitment treatment has been more effective than the quality of life and treatment (P < 0.01). Conclusion: According to the analysis of the findings of the present study, with the help of quality of life therapy and acceptance and commitment treatment, Psychological constructs among mothers of children with stuttering helped and the method of acceptance and commitment is more effective in this regard. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کیفیت زندگی درمانی, درمان پذیرش و تعهد, قدردانی, شادمانی, لکنت |
|
نویسندگان مقاله |
ستاره عطاآبادی | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
زهرا یوسفی | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
فلور خیاطان | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.aftj.ir/article_160670_e835521c69c9e5537c2a9afb215fa1cb.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|