|
خانواده درمانی کاربردی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر پردازشهای هیجانی دختران دارای اختلال اضطراب اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر پردازشهای هیجانی در دختران دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان دختر 26 تا 18 ساله مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان (11271 نفر) در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در این مرحله پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر روی تمامی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند اجرا شد. جلسات درمان پذیرش و تعهد برای اختلال اضطراب اجتماعی هیز (2004) در 10 جلسه گروهی 2 ساعته اجرا شد اما گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر بهبود سرکوبی (80/10=F، 003/0=P)، تجربه هیجانی ناخوشایند (86/12=F، 001/0>P)، نشانههای هیجانی پردازش (95/16=F، 001/0>P)، اجتناب (65/19=F، 001/0>P) و کنترل هیجانی (23/21=F، 001/0>P) آزمودنیهای گروه آزمایش موثر بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت درمان پذیرش و تعهد بر پردازشهای هیجانی در دختران دارای اختلال اضطراب اجتماعی موثر بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پذیرش و تعهد، پردازش هیجانی، اضطراب اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of acceptance and commitment therapy on emotional processing in female students with social anxiety disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on emotional processes in girls with social anxiety disorder. Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and follow-up with a control group. The statistical population of the present study included all 26 to 18 years old female undergraduate students of Guilan University (11271 people) in the academic year 1397-98. At this stage, the Social Panic Questionnaire (SPIN) of Connor et al. (2000) was administered to all undergraduate female students of Guilan University who were selected using random sampling method. Acceptance and commitment therapy sessions for social anxiety disorder (Hayes, 2004) were conducted in 10 2-hour group sessions, but the control group remained on the waiting list. Analysis of variance with repeated measures and SPSS software were used to analyze the data. Results: The results showed that acceptance and commitment therapy on the improvement of repression (F=10.80, P=0.003), unpleasant emotional experience (F=12.86, P< 0.001), emotional symptoms Processing (F=16.95, P< 0.001), avoidance (F=19.65, P< 0.001) and emotional control (F= 21.23, P< 0.001) of the experimental group subjects It was effective. Conclusion: It can be concluded that acceptance and commitment therapy was effective on emotional processes in girls with social anxiety disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پذیرش و تعهد, پردازش هیجانی, اضطراب اجتماعی |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا دریای لعل | دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
بهمن اکبری | استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.aftj.ir/article_159281_cca76c8f1bb0c8b42ddc5aac4428d4ed.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|