این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 10 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۱۹-۴۱
عنوان فارسی
طراحی الگوی توسعه شایستگیها برای رشته مهندسی عمران با توجه به نیازهای بازار کار
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش طراحی الگوی شایستگی رشته مهندسی عمران متناسب با نیازهای بازار کار است. پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی متوالی غالب انجام شد. پژوهش شامل گردآوری و تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل محتوا و انباشت نگاشتی و همچنین برگزاری کارگاههای دیکوم با خبرگان و گردآوری و تحلیل دادههای کمی جهت اعتباربخشی شایستگیها بود. تجزیهوتحلیل دادههای کمی با استفاده از روشهای آمار توصیفی استنباطی (میانگین و میانگین رتبه فریدمن) با استفاده از نرمافزار SPSS Ver.24 انجام شد. نمونهگیری از خبرگان بهصورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد. مؤلفههای شایستگی شناسایی و اولویتبندی شد و الگوی شایستگی و الگوی ارزشیابی شایستگیها ارائه شد. نتایج نشاندهنده آن است که دانش تخصصی (مهندسی و فناوری، ساختمانسازی، ریاضیات، طراحی) در کنار دانش رایانه و الکترونیک، زبان انگلیسی، قوانین دولتی، خدمات مشتری در اولویت اول شایستگیهای دانشی قرار دارند. مهارتهای عملی (ریاضی، علمی، نظارت، مدیریت منابع انسانی، مادی و مالی) و مهارتهای شناختی (تفکر انتقادی، حل مسائل پیچیده، درک مطلب، تجزیهوتحلیل عملیات و سامانهها) نیز از اهمیت بالایی جهت پاسخگویی به نیازهای بازار کار برخوردارند. برای ارزشیابی مؤلفههای دانش: آزمون کتبی و پروژه، مهارتهای عملی: آزمون کتبی عملکردی، شناسایی، نمونه کار...، مؤلفههای شناختی: آزمونهای عاطفی و شناختی پیشنهاد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی شایستگی، مهندسی عمران، برنامه درسی، بازار کار،
عنوان انگلیسی
DESIGNING A COMPETENCY DEVELOPMENT MODEL FOR CIVIL ENGINEERING BASED ON THE NEEDS OF THE LABOR MARKET
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to design a competency model for civil engineering based on the needs of the labor market. The research was conducted using the dominant exploratory sequential mixed method. The research included collecting and analyzing qualitative data by content analysis and mapping, holding DACUM workshops with experts and collecting and analyzing quantitative data to validate competencies. Quantitative data analysis was performed using inferential descriptive statistics (Friedman mean and mean rank) using SPSS Ver 24. In this study targeted and snowball sampling methods have been used. Competency components were identified and prioritized, and a competency model and a competency evaluation model were presented. The results show that specialized knowledge (engineering and technology, construction, mathematics and design) along with computer and electronics, English, government law, customer service are in the first priority of knowledge competencies. Practical skills (mathematics, science, monitoring, human resource management, material and financial) and cognitive skills (critical thinking, problem solving, comprehension, operations analysis and systems) are also important to meet the needs of the labor market. To evaluate the components of knowledge: written test and project, practical skills: functional written test, identification, and work sample, cognitive components: emotional and cognitive tests were suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوی شایستگی, مهندسی عمران, برنامه درسی, بازار کار
نویسندگان مقاله
ابراهیم صالحی عمران |
استاد گروه آموزش علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
فرناز عین خواه |
دانشگاه مازندران/ گروه علوم تربیتی
نشانی اینترنتی
https://ijee.ias.ac.ir/article_129868_2f6f2b0857761b98a4ec4c7cdb13cb37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات