این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۲۳، شماره ۹۲، صفحات ۷۱-۱۰۶
عنوان فارسی
ابعاد و مؤلفههای کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاهها مطالعهای مبتنی بر روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
یکی از مأموریتهای مهم دانشگاهها انجام آموزش است و مهمترین عامل تحقق این مأموریت، هیئت علمی است. برای بهبود وضعیت آموزشی اعضای هیئت علمی، عواملی چند دخیل هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مؤثر بر این موضوع بر اساس روش فراترکیب است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که این مؤلفهها در ابعاد 1- صلاحیت ارتباطی و اجتماعی (توان و مهارت ارتباطی، احترام و گشادهرویی، در دسترسبودن، زمینهسازی مشارکت دانشجویان و شاگردپروری) 2- صلاحیت تخصصی (اشراف و تسلط بر موضوع (توانایی علمی)، دانشپژوهی و جستجوگری علمی، منبعشناسی تخصصی، تعامل با دانشجوها و تعهد به دوره و رشته) 3- صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای (مهارت ارائه، طراحی و سازماندهی، مدیریت و رهبری محیط آموزشی، مهارت ارزشیابی و تسهیل یادگیری و تفکر در دانشجوها 4- صلاحیت فردی/ شخصیتی ویژگیهای شخصیتی متناسب، علاقهمندی به تدریس و آموزش، رعایت اصول ارزشی و هنجارهای اخلاقی، دینی، فرهنگی، قانونمداری، تجربه و سابقه تدریس، کسب رضایتمندی دانشجویان، مسئولیتپذیری در تدریس، مدیریت زمان، مدیریت تفاوتها و اختلالات و ویژگیهای جمعیتشناختی و 5- شرایط محیطی و مدیریتی (فضا، دانشجو، امکانات و تجهیزات و حمایت مدیریتی) طبقهبندی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، کیفیت، اعضای هیئت علمی، فراترکیب،
عنوان انگلیسی
DIMENSIONS AND COMPONENTS OF TRAINING QUALITY OF FACULTY MEMBERS: A META-SYNTHESIS STUDY
چکیده انگلیسی مقاله
One of the significant missions of universities is to provide training and the most important factor in accomplishing this mission are the faculty members. There are several factors involved in improving the training status of faculty members. The purpose of this study is to identify the components affecting this issue based on A Meta-Synthesis Study method. Research findings show that these components are classified in the dimensions of: 1- Communication and social competence (communication skill, respect and openness, availability, student participation and apprenticeship), 2- Professional competence ( mastery of the subject (scientific ability), science research and scientific exploration, source ology, engage with students & commitment to the course and field), 3- Professional competencies (presentation, design & organization skills, educational environment management, evaluation skills & facilitate learning and thinking in students), 4- Individual / personality competence ( personality characteristics , interest to teaching and learning, pay attention to value principles, moral, religious & cultural norms, pay attention to the law, having teaching experience, obtaining student consent, responsibility in education, time management, manage differences , disorders & demographic characteristics), and, 5- Environmental and managerial conditions (space, student, facilities and equipment and managerial support).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, کیفیت, اعضای هیئت علمی, فراترکیب
نویسندگان مقاله
مجید دارابی |
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://ijee.ias.ac.ir/article_142546_46281a2fb34116f770040c8922dd0e02.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات