این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۲۴، شماره ۹۵، صفحات ۲۷-۵۶

عنوان فارسی شناسایی پیش‌ران‌های فنّاورانۀ یادگیری الکترونیکی و تحلیل آن در آموزش عالی ایران (با تأکید بر آموزش مهندسی)
چکیده فارسی مقاله یادگیری الکترونیکی به وجهی ضروری از آموزش و یادگیری در دنیای امروز تبدیل شده است. آگاهی از عواملی که نقش تعیین‌کننده در پیشرفت یادگیری الکترونیکی دارند، در تعیین چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های نهادهای بالادستی، سازمان‌ها و مراکز آموزشی و نیز شرکت‌های تجاری فعال در عرصۀ آموزش و یادگیری اهمیتی وافر دارد. در این مقاله، پیش‌ران‌های فنّاورانۀ یادگیری الکترونیکی مورد بحث قرار می‌گیرد و مهم‌ترین عوامل بر اساس مراحل چرخۀ تب فنّاورانه استخراج می‌شود. پژوهش با مطالعۀ اسنادی و با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از مراجع علمی، گزارش‌ها، مستندات، مصاحبه‌ها و اخبارِ منتشر‌شده صورت‌گرفته است. تلاش اصلی این مقاله در دو نکته خلاصه می‌شود: نخست شناسایی پیش‌ران‌های فنّاورانۀ یادگیری الکترونیکی و دیگر تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در ایران از منظر فنّاوری‌های شناسایی‌شده. نتیجۀ بررسی نشان می‌دهد پیش‌ران‌های فنّاورانۀ یادگیری الکترونیکی عبارت‌ند از: یادگیری تطبیقی و شخصی‌شده، یادگیری سیّار، سکّوهای یادگیری اجتماعی، یادگیری تلفیقی، بازی‌پردازی، شبیه‌سازی، رایانش ابری، یکپارچه‌سازی و تعامل‌ پذیری، استاندارد xAPI، واقعیت مجازی، دوره‌های باز برخط و فراگیر (دوبابرف) و مدیریت محتوای ویدئویی. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در کشور چندان به این فنّاوری‌ها پرداخته نشده است. وضع کنونی یادگیری الکترونیکی در کشور نشان می‌ دهد فعالیت‌ های صورت‌گرفته در این زمینه، چندان منسجم، نظام‌مند و هم‌سو با تغییرات فنّاوری نبوده است. آنچه برای سامان‌دادن به این وضع ضروری به نظر می‌رسد، تغییر بنیادی نگاه به یادگیری الکترونیکی و به خدمت گرفتن فنّاوری به شیوه‌ای نظام‌مند در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجراست. آغاز سدۀ جدید هم‌زمان با تدوین برنامۀ هفتم توسعۀ ملّی، فرصت مغتنمی است تا دانشگاه‌ها به همراه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، سیاست‌ها و برنامه‌هایی ملّی در متن برنامه لحاظ کنند تا در یک دورۀ زمانی پنج‌ساله، امکان اصلاح مسیر آموزش الکترونیکی در کشور و بهره‌مندی نظام آموزشی از مزایای آن فراهم شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری الکترونیکی، پیش‌ران فنّاورانه، چرخۀ تب فنّاوری، آموزش مهندسی، ایران،

عنوان انگلیسی Identifying the Technological Drivers of e-Learning and Analyzing Them in Iran’s Higher Education (Emphasizing Engineering Education)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, e-learning has become an essential aspect of education and learning. Being informed of the key factors of e-learning advancement is of high importance to determine the vision, strategies, and policies in top-level organizations, companies, educational institutions, and enterprises involved in education. In this paper, we discuss technological drivers of e-learning and extract the most important factors according to technology hype cycle. The research has been performed through archival and documentary research and using information attained from published scientific references, reports, documents, and press releases. Main goals of this paper are (1) identifying technological drivers of e-learning and (2) analyzing status of Iran’s higher education according to the identified drivers. The result of the study shows that technological drivers of e-learning are: personalized and adaptive learning, mobile learning, social learning platforms, blended learning, gamification, simulation, cloud computing, integration and interoperability, xAPI standard, virtual reality, massive open online courses (MOOC), and video content management. Moreover, investigation shows that these technologies have not been used extensively in Iran. The current status of e-learning in Iran shows that the activities done in this area are not so coherent, systematic, and unified with the technology transitions. What is necessary to rectify this situation is to change the point of view to the e-learning and exploit the technology in a systematic way in policies, plans, and implementation. Being at the start of the new century and simultaneously formulating Seventh National Development Plan creates an opportunity for universities and Ministry of Science, Research, and Technology to include national policies and programs in that plan. Consequently, they can provide the possibility of rectifying the current path in electronic education in Iran and exploiting its advantages for education system, in a period of 5 years duration. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری الکترونیکی, پیش‏ران فنّاورانه, چرخۀ تب فنّاوری, آموزش مهندسی, ایران

نویسندگان مقاله غلامعلی منتظر |
گروه مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران

طیبه گشول دره سیبی |
گروه مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران

محمدحسن عباسی |
گروه مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ijee.ias.ac.ir/article_159611_cfbd50d54db8991aa4c424d6589e6f41.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات