این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 11 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۹۳-۱۱۸
عنوان فارسی
مطالعه توصیفی - مقایسه ای به کارگیری رویکرد پایداری در آموزش مهندسی عمران
چکیده فارسی مقاله
آموزش ابزارهای بررسی پایداری برای مهندسان عمران باید با هدف اتخاذ پایدارترین تصمیمات مهندسی در پروژه ها صورت گیرد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه به کارگیری رویکرد پایداری در آموزش مهندسی عمران در ایران با برخی کشورهای توسعه یافته است. در این پژوهش از روش توصیفی_ مقایسه ای جهت سنجش عوامل مورد بررسی استفاده شده است. در همین راستا، ضمن بررسی دیدگاه های سازمانهای حرفه ای داخلی و خارجی، به اهمیت آموزش پایداری پرداخته شده و با شرح مباحث آموزشی پایداری در برخی دانشگاههای مطرح جهان و مقایسه آنها با برنامه مصوب آموزشی مهندسی عمران در کشور، راهکارهایی را برای آموزش پایداری در مهندسی عمران ارائه می دهد. با توجه به مطالعات انجام شده، مشخص گردید در برخی جنبه ها میتوان در برنامه های آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، در جهت آموزش مفاهیم پایداری تجدید نظر گردد. با اصلاح و به روزرسانی شیوه های تدریس و ارتباط دانشجویان با صنعت و شرکتهای دانش بنیان، مفاهیم پایداری به صورت عملیاتی آموزش داده شود، به گونه ای که دانشجویان بتوانند پس از گذراندن دروس مربوط، آمادگی لازم جهت اعمال این مفاهیم در طراحی، ساخت و بهره برداری از زیرساخت های عمرانی را کسب کنند. استفاده از رویکردهای تعاملی _ تشویقی و فعالیتهای گروهی میان دانشجویان و مهندسان عمران میتواند به ارتقای کیفیت آموزش پایداری کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایداری، آموزش مهندسی، آموزش پایداری، مهندسی عمران، رویکرد آموزشی،
عنوان انگلیسی
A descriptive-comparative study of incorporating the sustainability approach in civil engineering education
چکیده انگلیسی مقاله
Sustainability tools should be taught to civil engineers to make the most sustainable engineering decisions in projects. This study is conducted mainly to compare the application of the sustainability approach in civil engineering education in Iran and some developed countries. In this study, the investigated factors are measured using the comparative-descriptive method. In this regard, the importance of sustainability education is discussed in addition to examining the views of domestic and foreign professional organizations. Besides, some solutions for sustainability education in civil engineering are provided by describing sustainability education topics in some world-class universities and comparing them with the approved civil engineering education program in Iran. Studies show that the educational programs of the country’s higher education centres can be revised in some aspects to teach sustainability concepts. Sustainability concepts should be taught operationally by modifying and updating teaching methods and connecting students with industry and knowledge-based companies. In this way, students will get the necessary preparation to apply these concepts in the design, construction, and operation of civil infrastructure after passing the relevant courses. The quality of teaching sustainability tools and concepts can be improved by using interactive and encouraging approaches and group activities of civil students and engineers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایداری, آموزش مهندسی, آموزش پایداری, مهندسی عمران, رویکرد آموزشی
نویسندگان مقاله
پویان ایار |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
امیدرضا باغچه سرایی |
مرکز تحقیقات مهندسی زیرساخت، دانشکده مهندسی، طراحی و ساخت محیط، دانشگاه سیدنی غربی، استرالیا
امیرعلی خادمی |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
آرین بایبوردی |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
نشانی اینترنتی
https://ijee.ias.ac.ir/article_164043_85d28f2c4a908f8a333ad08913b848c7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات