این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
سلامت و مراقبت
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۳۰-۲۳۹
عنوان فارسی
تأثیر قصهگویی بر خودکارآمدی کودکان مبتلا به تالاسمی: کاربرد تئوری شناختی اجتماعی بندورا
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: عوارضی که بیماری تالاسمی بر کودکان می�گذارد باعث می&zwnjشود آن�ها زندگی توأم با خستگی، ضعف و رنجوری را در ایام کودکی و نوجوانی خود تجربه نمایند و قادر به تجربه محیط زندگی خود مانند افراد سالم نباشند. در شرایطی که پیچیدگی و سختی رفتار افزایش می�یابد خودکارامدی تقلیل خواهد یافت. قصه&zwnjگویی یک روش یادگیری مشاهده&zwnjای است که بر ارتقاء خودکارآمدی تأثیرگذار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر قصه&zwnjگویی بر خودکارآمدی کودکان 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی در مشهد انجام شد. روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی دو گروهی 60 کودک 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی در کلینیک فوق تخصصی کودکان سرور در سال 1393 در دو گروه �قصه&zwnjگویی� و �کنترل� تخصیص یافتند. در گروه مداخله 8 جلسه 60 دقیقه&zwnjای قصه&zwnjگویی گروهی اجرا شد و در گروه کنترل مداخله&zwnjای صورت نگرفت. واحدهای مورد پژوهش ابزار خودکارآمدی موریس را در سه مرحله قبل از قصه&zwnjگویی، بلافاصله و 1 ماه پس از قصه&zwnjگویی تکمیل نمودند. تحلیل داده&zwnjها توسط آزمون&zwnjهای تی&zwnjمستقل و تحلیل واریانس با اندازه&zwnjهای تکراری با استفاده از SPSS-16 انجام شد. یافته&zwnjها: بر اساس نتایج، میزان خودکارآمدی و ابعاد آن بین دو گروه طی سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی&zwnjداری داشت (001/0>p)، یعنی خودکارآمدی در گروه قصه&zwnjگویی نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. نتیجه&zwnjگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اثربخشی قصه&zwnjگویی به صورت گروهی بر خودکارآمدی عمومی کودکان تالاسمی تأکید دارد. این پژوهش می&zwnjتواند قصه&zwnjگویی را به عنوان شیوه&zwnjای جذاب برای کودکان به بیمارستان&zwnjهای دوست&zwnjدار کودک معرفی نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصهگویی، خودکارآمدی، تالاسمی
عنوان انگلیسی
Effect of Storytelling on Self-Efficacy in Children with Thalassemia: Application of Bandura’s Social Cognitive Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: Thalassemia accompanies with serious side effects in children and can make them fatigue, weak and afflicted during childhood and adolescence. Besides increasing the complexity and difficulty of patients&rsquo condition, self-efficacy would be decreased. Storytelling is a method of observational learning that can promote self-efficacy. This study was performed to determine the effect of storytelling on self-efficacy in children with Thalassemia aged 7-12 Years. Methods: In this randomized clinical trial 60 children with thalassemia referred to pediatric clinics in the city of Mashhad, Iran in 2014 was randomly allocated to control and intervention (storytelling) groups. In the intervention group, stories were read for one hour in eight sessions. Control group did not receive any intervention. Self-Efficacy Questionnaire for Children (SEQ-C) was completed by the children in three stages: before, after and 1 month after the intervention. Data were analyzed by independent t-test and repeated measures ANOVA in SPSS (v.16). Results: Based on data analysis, self-efficacy and its dimensions were significantly different between the two groups (p>0.001) and self efficacy in storytelling group increased significantly. Conclusion: The results emphasized on the effectiveness of storytelling on general self-efficacy in children with thalassemia. This study introduces storytelling as an interesting technique to improve self-efficacy of children in the child friendly hospitals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا بهنام وشانی | hr behnam vashani
نفیسه حکمتی پور | n hekmati pour
سعید واقعی | s vaghee
سید محسن اصغری نکاح | s m asghari nekah
نشانی اینترنتی
http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1800/article-1800-282700.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات