|
سلامت و مراقبت، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۰۰-۳۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تنش شغلی بعنوان قویترین عامل ایجاد کننده اختلالات روانی و حتی جسمی است. عوامل تنش زای مختلفی در حرفه معلمی وجود دارد که میتوانند سبب کاهش کیفیت عملکرد معلمان و بروز مشکلات مرتبط با سلامت آنها گردند. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان شهرستان ملکان بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند. نمونه های پژوهش 200 نفر (116 نفر مرد و 84 نفر زن ) بودند که بر پایه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه تنش شغلی باگلیونی، پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یاشرینگ و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28 ). داده های جمع آوری شده از طریق رگرسیون گام به گام در spss-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که دو متغیر هوش هیجانی و سلامت روانی با هم 82 درصد از تغییرات تنش شغلی معلمان را پیش بینی می کنند. از بین این مولفه ها اضطراب بیشترین نقش زا در پیش بینی تنش شغلی داشته و به تنهایی حدود 61 درصد از تغییرات تنش شغلی را تبیین کرد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه های هوش هیجانی و سلامت روانی به طور معنیداری تنش شغلی معلمان را پیشبینی میکنند، بنابراین برای ارتقای بهره وری شغلی معلمان آموزش مؤلفه های هوش هیجانی در محیط کاری و زندگی روزمره و توجه به عوامل تأثیرگذار در افزایش سلامت روان توصیه می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، سلامت روانی، تنش شغلی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Emotional Intelligence and Mental Health with Job Stress among Teachers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & objective: Job stress has been assumed as the strongest cause of mental and physical health problems. There are various stressors in the work environment of the teachers. These factors can reduce the quality of teaching, and cause health issues among them. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between emotional intelligence and mental health with job stress in teachers. Methods: This was a descriptive study and consisted of all teachers who were teaching in Malekan city in 2012-2013 school years. Two hundred teachers (116 males and 84 females) selected via random sampling method. Data gathering tools were Bagulini's and colleagues' Job Stress, Siberya shring's Emotional Intelligence, and General Health (GHQ-28) Questionnaires. Data were analyzed using step-by-step regression in SPSS-16. Results: The results showed that the variables of emotional intelligence and mental health altogether explained 82% of variations in teachers' job stress. Also anxiety had the greatest role in this prediction and could explain 61% of the changes. Conclusions: This study indicated that components of emotional intelligence and mental health can significantly predict job stress among teachers. In order to promote job productivity in teachers, we recommend training the components of emotional intelligence and competence in the workplace also routine life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, Mental Health, Job Stress |
|
نویسندگان مقاله |
صلاح دل آرا مغانلو | s delara moghanlou
علی صادقیان | a sadeghian
سعید مهری | s mehri
عیسی رزاقی | i razzaghi
پرویز مولوی | p molavi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-103-7&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1800/article-1800-282691.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
توصیفی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|