این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۵-۱۴۰

عنوان فارسی مدل پارادایمی گذران اوقات فراغت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله امروزه نحوۀ استفاده از اوقات فراغت و برنامه‌ریزی برای آن از معیارهای اصلی توسعه‌یافتگی جوامع است. این پژوهش با هدف تدوین الگوی اوقات فراغت دانشجویان انجام گرفت. پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی با رویکرد تئوری زمینه‌ای است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبۀ عمیق با متخصصان اوقات فراغت استفاده شد. نمونه‌ها به‌صورت هدفمند و با روش زنجیره‌ای متوالی (تا کفایت نظری داده‌ها) انتخاب شدند. از تحلیل تفسیری با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ها استفاده شد. روایی مصاحبه‌ها از طریق مرور و اصلاح یافته‌ها و پایایی مصاحبه‌ها نیز با استفاده از حسابرسی فرایند و توافق درون‌موضوعی (86/0) تأیید شد. تحلیل محتوای مصاحبه‌ها به شناسایی 62 مفهوم کلیدی منجر شد که در 8 مقوله تجمیع شد. با درنظر گرفتن فعالیت‌های فراغتی به‌عنوان مقولۀ محوری، شش عامل شامل پیشرانه‌ها، عوامل فردی، عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل دولتی، عوامل مدیریتی و چالش‌ها بر انتخاب فعالیت‌های فراغتی تأثیر می‌گذراند. اوقات فراغت و نحوۀ گذران آن متأثر از عوامل مختلفی است. برای بهبود فعالیت‌های فراغتی دانشجویان باید عوامل فردی، پیشرانه‌ها، عوامل اجتماعی و محیطی، عوامل دولتی، عوامل مدیریتی و چالش‌های موجود را مورد توجه قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اوقات فراغت، اینترنت، پارادایم، ورزش،

عنوان انگلیسی Paradigm Model of Students’ Leisure Time Spending
چکیده انگلیسی مقاله Today, spending leisure time and planning for it, is one of the developing indexes’ in society. This study had done for the purpose of developing a model for students’ leisure time. the research method was qualitative with a grounded theory approach. To collect data, a deep interview with leisure time professionals’ was conducted. The samples were selected purposefully using sequential chains (until theoretical adequacy of data). The interpretative analysis approach was used to analyze the content of the interviews using open, axial, and selective coding. The validity of the interviews by reviewing and refining the findings and the reliability of the interviews by audit process (documentation) and intra-subject agreement (0.86) were confirmed. The content analysis of the interviews led to the identification of 62 key concepts that were integrated into 8 categories. Regarding leisure activities as a central issue, six factors including drivers, individual factors, social and environmental factors, government factors, management factors, and challenges affect the selection of leisure activities. Leisure time and how it passes through is influenced by several factors. In order to improve students’ leisure activities, should consider individual factors, drivers, social and environmental factors, government factors, management factors, and existing challenges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اوقات فراغت, اینترنت, پارادایم, ورزش

نویسندگان مقاله مریم منصوری |
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

فرزام فرزان |
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

مهرزاد حمیدی |
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.sportrc.ir/article_129066_2c010f4f76beedbbaa2f4e7a7161a2d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات