|
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر ارزش ویژه برند و هویت تیمی هواداران بر گسترش برند تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ارزش ویژه برند و هویت تیمی هواداران بر گسترش برند تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس را شامل میشد. نمونه آماری تحقیق تماشاچیان حاضر در شهرآورد تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس، در آذرماه 1393 بود. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود و براساس جدول مورگان، تعداد 400 پرسشنامه بین هواداران توزیع شد که از این تعداد، 340 پرسشنامه صحیح و کامل بازگردانده شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای در سه بخش ارزش ویژه برند، هویت تیمی هواداران و گسترش برند بود. روایی و پایایی پرسشنامه، قبل از استفاده بررسی و تأیید شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل، برای بررسی روابط میان متغیرها و ارائه مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب است، ضریب تأثیر ارزش ویژه برند بر هویت تیمی هواداران (74/0) و بر گسترش برند دو تیم استقلال و پرسپولیس (54/0) معنادار بود، همچنین ضریب تأثیر هویت تیمی هواداران بر گسترش برند دو تیم (46/0) معنادار بود. در مجموع میتوان گفت ارزش ویژه برند و هویت تیمی هواداران دو عامل مهم مؤوثر بر گسترش برند هستند که مدیران باشگاهها برای موفقیت گسترش برند باید سعی در ارتقای آنها داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزش ویژه برند، تداعی برند، گسترش برند، وفاداری به برند، هویت تیمی هوادار، |
|
عنوان انگلیسی |
The Influence of Brand Equity and Fan's Team Identification on Brand Extension of Esteghlal and Persepolis Football Teams |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this research was to examine the influence of brand equity and fan's team identification on the brand extension of Esteghlal and Persepolis Football teams. This research was a kind of descriptive and survey. The statistical population consisted of fans of Esteghlal and Persepolis football teams. The statistical sample consisted of spectators of matches between two teams on 23 November 2014. Sampling was random and based on the Morgan table, 400 questionnaires were distributed between spectators and 340 complete questionnaires were gathered. The research tool was a questionnaire with 3 parts: Brand equity, Fan's Team Identification, and Brand extension. Before performing, the reliability and validity of the questionnaire were reviewed and approved. Confirmatory factor analysis was used for construct validity and the structural equations Model in Lisrel software was used for examining the relationships and offering the research model. The model test results showed that the Model fit with data was good and the Impact coefficients of brand equity on fan's team identification (0.74), brand equity on brand extension (0.54), and fan's team identification on a brand extension of Esteghlal and Persepolis football teams (0.46) was significant. Totally it can be said that brand equity and fan's team identification are two important factors influence brand extension that club managers should have tried to improve for the success of brand extension. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزش ویژة برند, تداعی برند, گسترش برند, وفاداری به برند, هویت تیمی هوادار |
|
نویسندگان مقاله |
علی بنسبردی | گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
محمد خبیری | دانشیار دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
مجید جلالی فراهانی | دانشیار دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمود گودرزی | استاد دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.sportrc.ir/article_129030_dada1d6c0f58c851551deb32c4656479.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|