پرستاری کودکان، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۴-۵۰

عنوان فارسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان ۶ تا ۹ ساله‌ی دارای علائم بیش‌فعالی-کاستی توجه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کودکان مبتلا به بیش‌فعالی/کاستی توجه (ADHD) از مشکلات هیجانی و رفتاری زیادی در رنج هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علائم ADHD بود. روش­: در این مطالعه مداخله‌ای بیست پسر دارای علائم ADHD در شهر اصفهان به طور تصادفی در گروه شاهد و مداخله جایگزین شدند. برای جمع­ آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی علایم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. گروه آزمایش، بازی‌درمانی گروهی (بازی کلمات احساسی، بازی صندلی‌ها و بازی بادکنک خشم) را در طول 10 جلسه دریافت نمودند، درحالی‌که گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی گروهی بر کاهش علایم ADHD (0/001>p)، نافرمانی مقابله‌ای (0/001>p) و اختلال رفتار (0/01>p) در کودکان مبتلا به ADHD تأثیر معنی‌دار داشته است. نتیجه­ گیری: نتایج از اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر کاهش ADHD، نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علایم ADHD حمایت می‌کند. بنابراین بازی‌درمانی گروهی می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ی درمانی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان مورد استفاده واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant and Behavior Disorder in 6-9 Age Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) suffer from many emotional and behavioral problems. The purpose of the current study was to examine the effectiveness of group play therapy on symptoms of oppositional defiant and behavior disorder in 6-9 age children with ADHD. Method: In this interventional study, 20 children with symptoms of ADHD in Isfahan city randomly assigned in experimental and control groups. Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) was used for collecting the data. The experimental group received group play therapy (the feeling words game, chairs game and balloons of anger) for 8 sessions, whereas no intervention was taken in control group. The Data were analyzed using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results: Results indicated that group play therapy has been effected on decreasing the symptoms of ADHD, oppositional defiant and behavior disorder in children with ADHD. Conclusion: Results are supported the effect of group play therapy on decreasing the symptoms of ADHD, oppositional defiant and behavior disorder in children with ADHD. So, group play therapy can be utilized as a therapeutic intervention for decreasing the psychological problems in these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید آریاپوران | saeed ariapooran
malayer university
دانشگاه ملایر، دانشکده ادبیات، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)

آرزو اسکندری | arezoo eskandari
malayer university
دانشگاه ملایر، دانشکده ادبیات، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-178-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1784/article-1784-282296.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات