پرستاری کودکان، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۳

عنوان فارسی اثر ورزش صبحگاهی بر عوامل وابسته به مهارت آمادگی جسمانی دختران ۱۱ تا ۱۳ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ورزش صبحگاهی می تواند بر آمادگی جسمانی وابسته به مهارت تاثیر گذار باشد از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی اثر ورزش صبحگاهی بر عوامل وابسته به مهارت آمادگی جسمانی دختران 11 تا 13 سال است. روش: 30 نفر از بین 66 دانش آموز داوطلب آموزشگاه ابتدایی شهید حسن دهقان به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت اجرای تحقیق حاضر در ابتدا تمامی عوامل وابسته به مهارت دانش آموزان با استفاده از آزمون های پرش عمودی (روایی 0/86)، دو 9 × 4 (روایی 0/80)، خط کش نلسون (روایی 0/81) و دو 45 متر (روایی 0/90) اندازه گیری شد، سپس بر اساس چابکی، آزمودنی ها به دو گروه ورزش صبحگاهی و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه ورزش صبحگاهی به مدت شش هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه فعالیت های ورزشی منتخب صبحگاهی را انجام دادند. گروه کنترل در طول این مدت فقط فعالیت های روزانه خود را انجام دادند. در پایان شش هفته مجددا مشابه با پیش آزمون عوامل آمادگی جسمانی اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از آزمون های آماری t مستقل و وابسته به همراه آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی اثر معنی داری بر بهبود چابکی دختران11 تا 13 سال دارد (0/001=p) با این وجود شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی اثر معنی داری بر سرعت عکس العمل دختران 11 تا 13 سال ندارد (0/60=p). نتیجه گیری: همچنین نتایج تجزیه و تحلیل آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی اثر معنی داری بر بهبود سرعت و توان دختران11 تا 13 سال دارد (0/001=p). با توجه به نتایج مطالعه حاضر نتیجه گیری می شود که شش هفته تمرینات ورزشی صبحگاهی بر بهبود عوامل وابسته به مهارت آمادگی جسمانی دختران اثر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمادگی جسمانی، سرعت، توان، عکس العمل

عنوان انگلیسی Effect of Morning Exercise on Skill Related Physical Fitness Factors of Girls Aged Between 11-13 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: morning exercise can be effective on skill related physical fitness factors. Aim of present study is to evaluate effects of morning exercise on skill related physical fitness factors of the girls aged between 11 and 13 years old. Method: 30 students of an elementary school (Shahid Hassan Dehqan School) were chosen from among 66 volunteer students in a random sampling. At the beginning, all of the skill related physical fitness factors of the students were measured using vertical jumping test (validity 0.80), Nelson ruler test (validity .081) and 45-meter running test (validity 0.90). Then, in appropriate with their physical fitness, they were divided into two groups of morning exercise group and control group. Morning exercise group conducted morning exercise for six weeks; three session per-week and 45 minutes per-session. In this period the control group did not conduct any special exercise and they just did their daily routine activities. At the end of the six weeks, all of the skill related physical fitness factors of the students were measured again. dependent and independent t test and ANCOVA test were used for data analysis of the findings. Findings: Results of the independent t test showed that six weeks morning exercise has significant effect on progress of agility (p=0.001), but it has no significant effect on reaction speed (p=0.06). Results of the ANCOVA test also showed that six weeks morning training has meaningful effects on improvement of speed and power of girls (p=0.001). Conclusion: Consequences of the present study proves that six weeks morning exercise has positive effects on improvement of skill related physical fitness factors of girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله physical fitness, speed, power, reaction

نویسندگان مقاله شیده ناظم شیرازی | shideh nazem shirazi
گروه فیزیولوژی ورزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

سید علی حسینی | seyed ali hosseini
گروه فیزیولوژی ورزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-171-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1784/article-1784-282295.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات