|
پرستاری کودکان، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه اختلال استرس پس آسیبی با مشکلات رفتاری کودکان کار قربانی آزارجنسی و مقایسه با کودکان بی سرپرست |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تجربه استرس در کودکان می تواند بر رشد و تحول آن ها تاثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اختلال استرس پس آسیبی با مشکلات رفتاری کودکان کار مورد آزارجنسی و مقایسه آن با کودکان بی سرپرست بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 80 نفر از کودکان آسیب دیده تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر تهران(40 کودک کار مورد آزارجنسی و 40 کودک بی سرپرست) در سنین 10-14 سال با روش نمونه گیری دردسترس با کسب مجوز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده سیاهه رفتاری کودکان آشنباخ و رسکولا فرم گزارش معلم(TRF) (2001) و مقیاس ساختار یافته مصاحبه ای علائم استرس پس از ضربه فوا و همکاران (1993) بود. به منظور تحلیل داده های حاصل با نرم افزار 18SPSS به منظور بررسی روابط بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی و جهت تفاوت ضرایب همبستگی دو گروه از z فیشر و برای مقایسه متغیرها در دو گروه از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها: اختلال استرس پس آسیبی با تمام مولفه های مشکلات رفتاری درگروه موردآزار جنسی رابطه مثبت داشت. در کودکان بی سرپرست اختلال استرس پس آسیبی با تمام مولفه های مشکلات رفتاری به جز مشکلات اجتماعی و مشکلات توجه رابطه مثبت داشت ( p≤0/05). بین اضطراب، گوشه گیری، شکایت های جسمی، مشکلات اجتماعی، قانون شکنی، رفتار پرخاشگرانه، سایر مشکلات و مولفه های استرس پس آسیبی شامل تجربه مجدد، اجتناب، بیش برانگیختگی در دو گروه تفاوت وجود داشت ( p≤0/05). این تفاوت بین مشکلات توجه و تفکر معنی دار نبود. میانگین کل مولفه های مشکلات رفتاری و اختلال پس آسیبی به جز شکایات جسمی و مشکلات توجه در کودکان مورد آزار جنسی بالاتر بود، میانگین شکایات جسمی و مشکلات توجه در کودکان بدسرپرست بالاتر به دست آمد. نتیجه گیری : هر دو گروه کودکان تحت تاثیر رویداد استرس زا به مشکلات رفتاری دچار شده اند ولی کودکان قربانی آزار جنسی نسبت به بی سرپرست ها شدت مشکلات رفتاری شان بالاتر است که می تواند آمادگی آن ها را برای رفتارهای پرخطر در دوره های بعدی رشد افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه های پیشگیری طراحی شود که توانمندی عاطفی و اجتماعی کودکان در معرض خطر را بهبود بخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Post-Traumatic Stress Disorder and Behavioral Problems of Sexually Abused Labor Children Compared to Orphaned Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction:Social damages can threaten growth and health of children. The present study aimed to investigate the relationship between post-traumatic stress disorder (PTSD) and behavioral problems of sexually abused labor children and compare that with orphaned children. Method:This study was descriptive correlation. 80 damaged Children (40 sexual abused labor children and 40 orphaned children) were selected by convenience sampling under the auspices of the center for child well-being. Data were collected using Achenbach Child Behavior Checklist and Rescorla Teacher Report Form (TRF) (2001) and the PTSD Symptom Scale–Interview Version (Foa et al., 1993). The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient for showing the relationship between variables, and Fisher's z used for differences of correlation coefficient between two groups. Independent T-test used for comparing variables in two groups. Result:The findings showed a positive relationship between all behavioral problems components in sexually abused group. Also, there was a positive relationship between PTSD and all of the components of behavioral problems except attention problems and social (p< 0.05). Moreover, there was a difference between anxiety, withdrawal, social problems, rule-breaking, aggressive behavior, other problems and PTSD components including re-experiencing, avoidance, and increased arousal (p< 0.05). The difference between attention problems, thinking and somatization was not significant. The mean score of all components of behavioral problems and PTSD except attention problems and somatization was higher in sexually abused children; however, the mean score of attention problems and somatization was higher in unsupervised children. Conclusion: Both groups of children get behavioral problems in stressful events; but in comparison to orphaned children, sexually abused children have more severe behavioral problems. This can increase their readiness to have high-risk behaviors in next periods of growth. Therefore, it is recommended to design prevention programs that improve emotional and social abilities of children at risk. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد اکبری علی آبادی | mohammad akbari aliabadi student of clinical psychology , najafabad branch , isfahan , iran کارشناس روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
شهناز خالقی پور | shahnaz khaleghipour assistant professor, department of psychology, islamic azad university, naein branch, isfahan, iran استادیارگروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین اصفهان نویسنده مسوول khaleghipour@naeiniau.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نایین (Islamic azad university of naein)
حمیدرضا عریضی سامانی | hamidreza orayzie samani professor, department of psychology , isfahan university استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-150-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1784/article-1784-282282.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|