پژوهش های اقتصادی ایران، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی اثرات جهانی شدن بر تجارت خارجی ایران
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، پس از بررسی مدل های تقاضای واردات و عرضه صادرات از دو شاخص سطح تجارت بین الملل (LIT) وادغام تجارت بین الملل (IIT) به عنوان شاخص های جهانی شدن استفاده شده است. برای اقتصاد ایران، معادلات تقاضای واردات و عرضه صادرات به تفکیک و در سه گروه کالای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی تخمین زده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد در یک گروه معادله ها، شاخصLIT و درگروه دیگر معادله ها، شاخص IIT معنی دار بوده است. با توجه به برآوردهای به دست آمده می توان نتیجه گرفت که در گروه کالاهای سرمایه ای و واسطه ای دو بخش کشاورزی و ساختمان توانایی های لازم برای ورود به بازارهای جهانی را دارند. از طرف دیگر، به نظر می رسد که بخش کالاهای مصرفی بیشترین زیان را از پدیده جهانی شدن متحمل خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهانی شدن، تجارت بین الملل،

عنوان انگلیسی THE IMPACT OF GLOBALIZATION ON THE IRANIAN FOREIGN TRADE (A SECTORAL ASSESSMENT APPROACH)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جهانی شدن,تجارت بین الملل

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ijer.atu.ac.ir/article_3826_81b9de2d1279b2238b82a72b4b7cdf17.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1356/article-1356-281997.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات