|
پژوهش های اقتصادی ایران، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۲۳-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل کشش قیمتی تقاضای بنزین در بخش حمل و نقل زمینی ایران و پیشبینی آن تا سال ۱۳۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله کشش قیمتی تقاضای بنزین طی سالهای 1359-1381 بررسی شده و کششپذیری تقاضای بنزین برای سالهای 1382-1394 پیشبینی شده است. برای این منظور با استفاده از روش خودتوضیح با وقفههای گسترده (ARDL) تقاضای کلّ بنزین برآورد شد. نتایج حاصل از برآورد تابع تقاضای کلّ بنزین که تابعی از قیمت حقیقی بنزین و تعداد خودروها است نشان میدهد که یک رابطه منفی و ضعیف میان قیمت حقیقی بنزین و تقاضای کلّ بنزین وجود دارد، به طوری که یک واحد افزایش در قیمت حقیقی بنزین (200 ریال قیمت اسمی) منجر به کاهش سالانه 5/18 واحد (1850 میلیون لیتر) در تقاضای بنزین میشود. این رابطه ضعیف تا حدی به دلیل آن است که دولت همواره قیمت بنزین را پایینتر از قیمتهای تعادلی بینالمللی نگهداشته و در اکثر سالها افزایش قیمت بنزین کمتر از تورّم بوده است. در نتیجه، کاهش تقاضا در قبال افزایش قیمت بنزین محدود شده است. برای پیشبینی میزان کششپذیری تقاضای بنزین در هر سه سناریوی عنوان شده تورّمی 5، 8 و 22 درصدی در لایحه چشمانداز برنامه چهارم توسعه سه حالت (10، 30 و 50 درصد) برای افزایش مداوم قیمت اسمی بنزین تا سال 1394 در نظر گرفته شده است. براساس این محاسبات افزایش سالانه 10 درصدی قیمت اسمی بنزین تأثیر مثبتی بر کششپذیری تقاضای بنزین نداشته و تا پایان دوره پیشبینی، همچنان کشش تقاضای بنزین کاهش یافته و روند نزولی آن ادامه مییابد. افزایش سالانه 30 درصدی قیمت اسمی بنزین در سناریوهای رشد سریع و مطلوب به طور تدریجی افزایش کششپذیری تقاضای بنزین را موجب میشود و در سالهای پایانی دوره پیشبینی به (5/0-) میرسد. با افزایش سالانه 50 درصد در قیمت اسمی بنزین کششپذیری در هر سه سناریو سریعتر رخ داده است، به طوری که در سالهای 1390 و 1391 آستانه کششپذیری نیز مشاهده میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کشش، بنزین، تقاضا، قیمت، پیشبینی، |
|
عنوان انگلیسی |
Price Elasticity of Gasoline Demand in Iran Transportation Sector and its Forecast to 2015 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, using ARDL method, price elasticity of demand for gasoline is estimated for period 1980-2002. The elasticity is forecasted for he period 2003-2015. The results show that there is a negative and weak relation between real price gasoline (RPG) and gasoline demand. If the RPG rises one unit (200 Rials in nominal price), the gasoline demand would fall 18.5 units (1850 million liters) per year. It seems the reason foe such a low effect is the government polices to keep nominal price of gasoline (NPG) lower than international one. At such a low price, the demand elasticity is very low. In order to forecast the gasoline demand elasticity, three scenarios for NPG rises are considered. The results indicate that, by a 10% annual rise in the NPG, the gasoline demand elasticity would decrease. By a 30% annual rise in the NPG per year, gasoline demand elasticity would increase slowly reaching -0.50 in the last year by forecast. By a 50% annual rise in the NPG per year, gasoline demand elasticity would increase rapidly and it would reach to less than -1. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijer.atu.ac.ir/article_3715_9d5898c516acc5f5fd1a1409daeb33f3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1356/article-1356-281894.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|