|
پژوهش های اقتصادی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴۱، صفحات ۲۹-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تلفیقی از مدل ابرکارایی با قضاوت های مدیریتی در ارزیابی عملکرد شعب بانک مسکن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مدل های DEA از آن جهت که دستیابی به شاخص کارایی را با در نظر گرفتن همزمان داده ها و ستانده های بنگاه تولیدی میسر می سازند، در سال های اخیر بسیار متداول شده اند. هر چند انعطاف پذیری مدل های مورد استفاده در روش DEA یکی از کلیدی ترین خصوصیات آنهاست و این ویژگی، زمانی که هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص ضرایب در دسترس نباشد، می تواند مثمر ثمر واقع شود، اما برای نمونه های کوچک، مدل های فاقد محدودیت های وزنی، کارایی بنگاه ها را بیش از حد نشان می دهند و در برخی موارد تمامی بنگاه ها کارا هستند. همچنین، در بنگاه های اقتصادی، مدیران در بیشتر موارد دارای ترجیحاتی در خصوص اهمیت نسبی هر یک از عوامل هستند که می تواند به وسیله محدودیت های وزنی در مدل لحاظ شود. از این رو در این پژوهش از مدل های DEA با محدودیت های وزنی استفاده شده است که این وزن ها بر اساس نظرات مدیران حوزه ستادی بانک مسکن با تکمیل پرسشنامه و استفاده از فن تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با حذف نظرات ناسازگار و ترکیب ماتریس نظرات مختلف کارشناسی به وسیله میانگین هندسی موزون صورت گرفته است. همچنین، به منظور متمایز نمودن بیشتر شعب و امکان فراهم نمودن زمینه ای برای رتبه بندی بهتر آنها از مدل های ابرکارایی استفاده شده است. نتایج این مدل که با استفاده از داده های آماری سال 1385 شعب بانک مسکن انجام شده حاکی از آن است که کارایی فنی 86 درصد شعب کمتر از 0.5 و از این تعداد، کارایی فنی 41 درصد شعب کمتر از 0.25 است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
PERFORMANCE MEASUREMENT USING AN INTEGRATED MODEL OF SUPER EFFICIENCY MODELS AND MANAGERS PREFERENCES; THE CASE OF MASKAN BANK |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
DEA models that calculate the efficiency index with respect to inputs and outputs are commonly used in recent years. Although flexibility is one of the key characteristics of DEA models, specially where data is abundant, they overestimate the efficiency in small samples. Furthermore, they do not take into account managers' relative preferences about inputs or outputs. In this study, the managers' preferences are derived from a survey completed by bank experts. Then analytical Hierarchy process (AHP) is used to the weight the outputs and inconsistency of expert views. Finally, the expert matrix is derived from consistent expert views by the weighted geometrical average. Results show that 85 percent of branches have the efficiency lower than 50 percent with 41 percent of branches having the efficiency lower than 25 percent. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijer.atu.ac.ir/article_3475_b85e007595a142d04d4db2f20bd2d934.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1356/article-1356-281767.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|