این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
مطالعات مدیریت شهری
، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۱۰۳-۱۱۲
عنوان فارسی
بررسی تاثیر شرایط حرارتی مختلف در ساختمانهای آموزشی با رویکرد کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد شناختی دانشجویان (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاههای شهر ایلام)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: بخش عمده ای از کارها و فعالیتهای زندگی انسانها در فضاهای داخلی انجام میشود بنابراین فضای داخلی از اهمیت زیادی برای انسانها برخوردار است. بر این اساس در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت هوای داخلی از سوی طراحان، مجریان و پژوهشگران شده است. از آنجایی که کیفیت هوای داخلی میتواند بر سلامت و عملکرد انسان تاثیر گذار باشد توجه به این موضوع در ابعاد مختلف مانند کیفیت هوای داخل و آسایش حرارتی میتواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. روش پژوهش: در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد افراد در محدوده آسایش حرارتی افراد و محدوده پیشنهادی استاندارد اشری پرداخته خواهد شد. برای بررسی عملکرد افراد در محدودههای مختلف 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاههای شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. وضعیت آسایش حرارتی و عملکردهای شناختی افراد پس از اندازه گیری عوامل محیطی از طریق پرسشنامه و نرم افزراهای استاندارد عملکردهای شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد محدود آسایش حرارتی افراد دامنه وسیعتری نسبت به استاندارد اشری داشته و انتخاب این محدوده بجای محدودههای استاندارد میتواند تاثیر قابل توجهی در مصرف انرژی داشته باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده اینطور مشخص شد در صورتی که افراد احساس آسایش داشته باشند حتی اگر در محدود آسایش حرارتی پیشنهادی استانداردهای معتبر نباشند عملکرد آنها تحت تاثیر قرار نمیگیرد و برخی مواقع افراد در شرایط خارج از محدوده پیشنهادی استانداردها عملکرد بهتری دارند. استفاده از نتایج این پژوهش علاوه بر افزایش عملکرد افراد میتواند موجب کاهش مصرف انرژی گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسایش حرارتی، عملکرد شناختی، فضای داخلی، دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Different Thermal Conditions in Educational Buildings with the Approach of Reducing Energy Consumption and Improving Students' Cognitive Performance (A Sample Study of Architecture Students of Ilam Universities)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction and Purpose: Most of the work and activities of human life are done in indoor spaces, so indoor space is very important for humans. Based on this, in recent years, a lot of attention has been paid to indoor air quality by designers, managers and researchers. Since indoor air quality can affect human health and performance, paying attention to this issue in different dimensions such as indoor air quality and thermal comfort can be very important. Method: In this research, the performance of people will be investigated and compared in the range of thermal comfort of people and the recommended range of Ashri standard. To investigate the performance of people in different areas, 220 architecture students of Ilam universities were selected and participated in this study by systematic random sampling. The state of thermal comfort and cognitive functions of people were evaluated after measuring environmental factors through questionnaires and standard cognitive functions software. Findings: The results showed that the thermal comfort limit of people has a wider range than the Ashri standard and choosing this range instead of the standard ranges can have a significant impact on energy consumption. Conclusion: According to the obtained results, it was found that if people feel comfortable, even if they are not within the recommended thermal comfort limits of valid standards, their performance is not affected, and sometimes people are in out-of-bounds conditions. Suggested standards have better performance. Using the results of this research, in addition to increasing people's performance, can reduce energy consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسایش حرارتی, عملکرد شناختی, فضای داخلی, دانشگاه
نویسندگان مقاله
حامد احمدی |
دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. hamed.Ahmadii768@gmail.com (نویسنده مسئول)
مجتبی نوراللهی |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
محمدرضا سلیمانی |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
احسان بی طرف |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://ums.srbiau.ac.ir/article_22645_9537f1c0d4267d92a25732092b306328.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات