ناتوانی های یادگیری، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۹

عنوان فارسی اثربخشی نرم‌افزار آموزش حافظه‌ی‌کاری بر کارکردهای توجه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نرم‌افزار آموزش حافظه‌ی‌کاری بر کارکردهای توجه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری ریاضی کلاس‌های دوم تا ششم ابتدایی که در سال 93-92 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 30 دانش‌آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، نرم‌افزار آموزش حافظه‌ی‌کاری، نرم‌افزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون ریاضی کی‌مت بود. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، پس از اجرای نرم‌افزار آموزش حافظه‌ی‌کاری در گروه آزمایش، زیرمقیاس‌های کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به طور معنی‌داری بهبود یافت. نتایج نشان داد که مداخله آموزش نرم‌افزار حافظه‌ی‌کاری ، سبب بهبود کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری ریاضی می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of working memory training software on attention functions of students with mathematics learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present research is to investigate the effectiveness of working memory training software on attention functions of students with mathematics learning disabilities.The methodology is experimental, with pre-test and post-test with a control group and the statistical population included male and female students with learning disabilities in second to sixth elementary grades with mathematic learning disability at schools in the Central Province between 1392 to 1393. Thirty students were selected by cluster random sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The instrument used in this research were Demographic questionnaire, working memory training software, Stroop Test software, the Wechsler Intelligence Scale for children four, was Math Test (Kenoly, 1988). The research data were analyzed through multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that after performing working memory training software in the test group, the subscale of function in the Stroop test between experimental and control groups improved significantly. The results showed that using the software working memory is used to improve attention functions of students mathematics learning disabilities and it can be used as an effective method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین زارع |
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور

فهیمه امینی |
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jld.uma.ac.ir/article_456_fabdbb4f86621fd71189a19dd222d5a5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1277/article-1277-281525.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات