Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۰۸

عنوان فارسی احساس تنهایی و نوآسیب های اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: احساس تنهایی به منزله یکی از پیش­بینی کننده‌های مشکلات سازگاری کودکان و نوجوانان در سالیان آتی زندگی، در کانون توجه پژوهشگران حوزه‌های سلامت روانی قرار گرفته است. افزایش روابط افراد، به ویژه نوجوانان در جهان مجازی، باعث کاهش روابط خانوادگی و تعاملات اجتماعی شده و منجر به احساس تنهایی و سایر مشکلات می شود. هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین احساس تنهایی با استفاده از اینترنت و تلفن همراه در دانش آموزان دوره دوم دبیرستان می باشد. روش کار: این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 568 نفر از دانش آموزان دوره دوم دبیرستانهای شهر رشت در سال تحصیلی 93-92 انجام شد که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده بودند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی عوامل فردی-اجتماعی و عوامل همراه با استفاده از اینترنت و تلفن همراه و پرسشنامه استاندارد احساس تنهایی [University of California at Los Angles Loneliness Scale(UCLA)] استفاده شد. داده ها طی یک ماه جمع آوری شده و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی( ازمونهای من-ویتنی یو ، کروسکال والیس،مجذور کای ، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لوجستیک چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که 9/16 درصد از نمونه های مورد پژوهش نمره بیشتر از میانگین ابزار احساس تنهایی را کسب نموده اند. بیشترین استفاده دانش آموزان از اینترنت، دانلود موسیقی، فیلم یا کتاب (68%) و حضور در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک (1/36%) و بیشترین استفاده آنان از تلفن همراه جهت ارسال پیامک (7/31%) و سایر مواردی چون گرفتن عکس و فیلم (8/25%) بود. بین برخی متغیرها مانند سن (022/0(p=، تعداد دوستان صمیمی (0001/0(p=، رشته تحصیلی )002/0(p=، میزان تحصیلات پدر )003/0(p=، میزان تحصیلات مادر (006/0(p=، بازدید از سایت های علمی و انجام تکالیف درسی )015/0(p=، نحوه گذراندن اوقات فراغت )0001/0 (p=و دانلود موسیقی، فیلم یا کتاب )029/0(p= با احساس تنهایی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. براساس تجزیه و تحلیل رگرسیونی، متغیر های تحصیلات مادر (داشتن دیپلم) (014/0p=، 470/0 (OR=، نحوه گذراندن اوقات فراغت (به تنهایی) (004/0p=، 391/2OR=)، تعداد دوستان صمیمی (01/0p=، 949/0 (OR= حضور در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک (016/0p=، 952/1OR=) به عنوان پیش بینی کننده های معنی دار احساس تنهایی در مدل نهایی باقی ماندند. نتیجه گیری: نظر به وجود ارتباط آماری مستقیم و معنی دار بین احساس تنهایی با برخی عوامل فردی و اجتماعی به ویژه استفاده از اینترنت و تلفن همراه در دانش اموزان مورد پژوهش، ضروری است تا توجه بیشتری به این فناوری های ارتباطی نوین مبذول گردد و با طراحی برنامه های آموزشی مناسب برای نوجوانان و خانواده ها، از پیامدهای استفاده آسیب زای آنها بر سلامت روانی نوجوانان پیشگیری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنهایی، دانش آموزان، اینترنت، تلفن های همراه

عنوان انگلیسی Feeling of loneliness and social new damages in high school students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Loneliness as a predictor of children and adolescents adjustment problems has been focused on by mental health researchers. Increasing virtual relationship instead of family and social relationship especially among adolescents has led to loneliness and other problems. Objective: The aim of this study was to determine the relationship between loneliness and associated factors of internet and cell phone usage in secondary high school students in Rasht city in 2014. Methods: This analytic cross-sectional survey was conducted on 581 students of second cycle high schools in Rasht city who were selected by cluster sampling. For collecting data a researcher made questionnaire for demographic and associated factors of internet and cell phone usage and University of California at Los Angles Loneliness Scale loneliness questionnaire were applied. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis, Chi-square, Spearman correlation and multiple logistic regressions). Results: Findings indicated that 16.9% of the samples have gained more score than the mean of loneliness tools. Most students used the internet for downloading music, movies or books (68%) and participation in social networking websites such as face book (%36/1), and cell phone for texting ( 31.7%) and taking picture/ film (25.8%). There was a significant correlation between age (p=0.022), number of close friends (p=0.0001), field of study (p=0.002), father's education (p=0.003), mother`s education (p=0.006), visiting the scientific websites and doing homework (p=0.015), spending leisure time (p=0.0001) and downloading music, movies or books (p=0.029) and loneliness. Based on regression analysis, variables mother's education (having high school diploma) (OR=0.470, p=0.014). How to spend free time (OR= 2.391, P=0.0004) and the number of close friends (OR= 0.949, p=0.01) and Presence in social network such as Face book (OR=1.952, p=0.016) remained in the final model as significant predictors of loneliness. Conclusion: Because of the direct and significant correlation between loneliness and some personal and social characteristics and factors associated with internet and cell phone usage among students, it is necessary to focus more attention on the new communication technologies and to plan appropriate educational programs to prevent the adverse consequences of problematic use of them on the adolescents' mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Loneliness, Students, Internet, Cell Phones.

نویسندگان مقاله نسترن نوروزی پرشکوه | nastaran norouzi parashkouh
دانشکده پرستاری و مامایی فاطمه زهرا س رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

لیلا میرهادیان | leila mirhadyan
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

عبدالحسین امامی سیگارودی | abdolhosein emami sigaroudi
مرکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejadleili
مرکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فاطمه حسن دوست | fatemeh hasandoost
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، قزوین،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/243/article-243-279346.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات