این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۱۳۹-۱۵۴

عنوان فارسی نشان دادن مدل جامعه شناختی سرمایه اجتماعی میان نخبگان ورزشی در تعامل با بستر اجتماعی
چکیده فارسی مقاله سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت مورد توجه عالمان اجتماعی است و در کیفیت تعاملات اجتماعی نقش بسزایی دارد. هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به مدل جامعه شناختی سرمایه فرهنگی نخبگان ورزشی در تعامل با بستر اجتماعی می باشد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش به کارگرفته شده، دلفی می باشد. براین اساس، با 10 نفر از متخصصان و نخبگان ورزشی به میزان 500 دقیقه مصاحبه شد و 5 مقوله جامعه شناختی سرمایه اجتماعی نخبگان ورزشی در تعامل با بستر اجتماعی شناسایی گردید: دسته «تعاملات اجتماعی» شامل شاخص های شبکه تعاملات و روابط اجتماعی که دارای بیشترین نمره و میانگین هستند و پس از آن به ترتیب دسته های «سرمایه های اجتماعی»، «منابع انسانی» و «ظرفیت ها» در بستر اجتماعی بر سرمایه اجتماعی نخبگان ورزشی از سوی متخصصان و نخبگان ورزشی حائز اهمیت شناخته شده اند. در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته «منابع مادی» قرار دارد. بر این اساس، دو شاخص «آموزش به عنوان حامی ورزش» با میانگین 9/4 در بالاترین حد اثرگذاری و «اساتید و دست اندرکاران امر ورزش»، «کارگروهی» و «همدلی» و «وجدان کاری» با نمره میانگین مشترک 8/4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان تاثیر و تعامل مربوط به شاخص«حمایت دولت» با میانگین اثرگذاری 8/3 بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها مدل جامعه شناختی، سرمایه اجتماعی، نخبگان ورزشی، بستراجتماعی،

عنوان انگلیسی Presenting a sociological model of social capital among sport elites interacting with social contexts
چکیده انگلیسی مقاله Social capital is one of the indicators of the development and progress from social scientists’ point of view and plays a major role in the quality of social interactions. The study is to obtain a sociological model for cultural capital among sport elites interacting with social context. The research approach was qualitative and the method was Delphi. Accordingly, we interviewed 10 experts and sports elite for 500 minutes and based on these interviews, findings were identified in five sociological categories of social capital for sport elites in social context interaction. The category “social interactions” including the indicators of network interactions and social relationships was of the highest score and average. Thereafter, the categories of “social capital”, “human resources” and “capacity” in the social context have become increasingly important to the social capital of the sporting elite by sporting professionals and elites. The category of “material resources” is also of last importance. Accordingly, the indicators of “training as a supporter of sport” with an average of 4/9 are of the highest effect and “professors and practitioners of the sport”, “teamwork” and “empathy” and “work ethic” with an average score of 4/8 are of the greatest impact. Also, the lowest impact and interaction belongs to the “State Support” index with an average impact of 3/8.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه‌ها مدل جامعه شناختی, سرمایه اجتماعی, نخبگان ورزشی, بستراجتماعی

نویسندگان مقاله راحله بحیرایی |
گروه جامعه شناسی ورزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران

بهرام قدیمی |
دانشیار گروه جامعه شناسی ورزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران

امیر مسعود امیر مظاهری |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران

علی باصری |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران

محمد مهدی مظاهری تهرانی |
استاد یار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران


نشانی اینترنتی http://faslname.msy.gov.ir/article_567_3a44a330fa16b8a4b70660563f15ea1c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات