کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۴۰

عنوان فارسی واکاوی سازه‌های توسعه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی ایران
چکیده فارسی مقاله امروزه کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی در اقتصاد کشور نقش حیاتی بر عهده دارند؛ به طوری که یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران کشور کمک به توسعه و بهبود این نوع کسب‌و‌کارها برای بسط نوآوری و رشد اقتصاد محلی و ملی است. از این رو، پژوهش حاضر قصد دارد سازه‌های توسعه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی ایران را واکاوی کند. این تحقیق از نوع پیمایشی با رویکرد کمی بود و جامعه آماری آن را سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان حوزه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی، خبرگان و کنشگران فعال در زیست‌بوم و کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی و صاحبان این نوع کسب‌و‌کارها تشکیل دادند که 104 نفر از آن‌ها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن مناسب بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای V26 SPSS و SmartPLS V4 بهره گرفته شد. یافته‌های بخش انعکاسی مدل ارزیابی نشان داد که روایی همگرا و تشخیصی سازه‌ها در حد مناسب برآورد شدند. نتایج حاصل از مدل مؤلفه‌های سلسله مراتبی بر روی 42 متغیر توسعه کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی 9 عامل یا سازه را شناسایی کرد. این عوامل به ترتیب شامل: مدیریتی، اطلاعاتی، بازاری، شبکه ارتباطی، قانونی، طبیعی- محیط زیستی، زیرساختی، دولتی- حمایتی و آموزشی بودند. بنابراین می‌توان با اتخاذ رویکردی جامع، نظام‌مند و متناسب با شرایط کشور، فرصت‌های کارآفرینانه را در این بخش فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استارت‌آپ‌ها، رشد، چالش‌ها، نوآوری، فناوری،

عنوان انگلیسی Analysis of effective constructs agricultural startups development in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Today, agricultural start-ups play a vital role in the country's economy; hence, one of the concerns of the policy makers is to develop this type of business leading to expansion of innovation and flourishing the local and national economy. Therefore, the current research aimed to identify the effective arrangements on agricultural start-ups development in Iran. The statistical population of this research consisted of the policy and decision makers in the field of agricultural start-ups, experts and activists in the ecosystem, agricultural start-ups and owners of agricultural start-ups in the country, 104 of whom were selected using the Karjesi and Morgan table and random sampling method with proportional assignment. The data collection instrument was a questionnaire, in which its content validity was confirmed by a group of experts. In addition, Cronbach's alpha coefficient was used to determine its reliability, and indicated its appropriate value. The SPSSV26 and SmartPLSV4 software were benefited for data analysis. The findings of the reflective part of the evaluation model showed that the convergent and diagnostic validity of the constructs were estimated at an appropriate level. Totally, nine factors were identified based on the results of hierarchical components' model on 42 variables of the agricultural start-ups development. These factors included managerial, informational, market oriented, communication network, legal, natural-environmental, infrastructural, governmental-supportive, and educational.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استارت‌آپ‌ها, رشد, چالش‌ها, نوآوری, فناوری

نویسندگان مقاله فاطمه شفیعی |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران

امید جمشیدی |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی ، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_6435_93851bb504bbe9dbb68e98a26a8c88c5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات