|
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۳-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر حمایت ادراکی دانشگاه و اشتیاق کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان: نقش تعدیلگری نیاز به خودمختاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
نظریه رفتار برنامهریزی شده در برگیرنده متغیرهای انگیزشی مهمی است که بر قصد کارآفرینی افراد تاثیر گذاشته و این متغیرها خودشان، از جانب عوامل دیگری متاثر میشوند که در این پژوهش به دو عامل حمایت ادراکی دانشگاه و اشتیاق کارآفرینی پرداخته شده است. همچنین به نظر میرسد، تاثیر این دو عامل بر این متغیرهای انگیزشی، تحت تاثیر متغیر نیاز به خودمختاری (استقلال) قرار دارد و بر این اساس، مطالعه حاضر تدوین گردید. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی محسوب میشود که به روش همبستگی-علی اجرا شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه طیف لیکرت است که با استفاده از شبکه اینترنت به صورت مجازی و با روش در دسترس و به صورت گلوله برفی، بین دانشجویان استان خوزستان توزیع شد و 447 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند اشتیاق کارآفرینی و حمایت ادراکی دانشگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم، با واسطه متغیرهای انگیزشی نظریه رفتار برنامهریزی شده، بر قصد کارآفرینی مؤثر هستند. همچنین نقش تعدیلگری متغیر نیاز به خود مختاری در تاثیر اشتیاق کارآفرینی و حمایت ادراکی دانشگاه بر قصد کارآفرینی تایید گردید. در پایان، با توجه به گزارههای تحقیق، پیشنهادهایی ارایه گردید. در یک نمونه مهم، دانشگاهها، مربیان، اساتید، اعضای هیات علمی و گروههای آموزشی باید با حمایتهای مستمر آموزشی و مشوقهای پژوهشی نظیر ارایه دورههای آموزشی، کارآموزی، کنفرانسها و همایشهای کارآفرینی و نظایر این موارد به خلق و توسعه یک اکوسیستم کارآفرینی و راهاندازی کسب و کار از سوی دانشجویان یاری رسانند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمایت ادراکی دانشگاه، اشتیاق کارآفرینی، نظریه رفتار برنامهریزی شده، قصد کارآفرینی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of the university's perceived support and Entrepreneurial Passion on The Entrepreneurial Intention of students: The moderating role of need for autonomy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The theory of planned behavior includes important motivational variables that affect people's entrepreneurial intention, and these variables themselves are affected by other factors. Also, it seems that the effect of these two factors on these motivational variables is under the influence of the need for autonomy variable, and based on this, the present study was compiled. From the point of view of the objective, this research is applied and in terms of the method of data collection, it is considered to be a descriptive type of research that was implemented using the correlation-causal method. The data collection tool is a Likert-scale questionnaire that was distributed among the students of Khuzestan province using the Internet in a virtual and available method and in the form of a snowball, and 447 usable questionnaires were analyzed. The findings showed that entrepreneurial passion and perceived university support directly and indirectly through the motivational variables of the theory of planned behavior are effective on entrepreneurial intention. Also, the moderating role of the need for autonomy variable in the effect of entrepreneurial passion and perceived university support on entrepreneurial intention was confirmed. At the end, regarding to the research statements, some suggestions were presented. Among the most important ones, universities and the teachers were advised to have continuing support of training and incentive research programs like courses, fellowships, conferences etc. to create and develop an ecosystem for entrepreneurship and lunching business ventures by students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
حمایت ادراکی دانشگاه, اشتیاق کارآفرینی, نظریه رفتار برنامهریزی شده, قصد کارآفرینی |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی نداف | گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سید جعفر موسوی | گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jead.gau.ac.ir/article_6292_7eda4ac34691244525a536419f0fc735.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|