|
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۵، شماره ۴، صفحات ۱-۱
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی استراتژی ترمزگیری مشارکتی بهینه با تلفیق سیستم ترمز مکانیکی و احیاکننده برای خودروی برقی مجهز به موتوردرچرخ |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی با فنّاوری موتوردرچرخ معرفیشده و در حال توسعه است. افزایش بازده سیستم، حذف واسطههای مکانیکی و دستیابی به گشتاور ترمزی احیاکننده با عملکرد بهتر، از دلایل توسعه این تکنولوژی است. در این مقاله ابتدا یک مدل پنج درجه آزادی نصف خودرو با در نظر گرفتن یک خودرو مجهز به دو موتوردرچرخ در محور عقب، بهعنوان خودروی نمونه، توسعه دادهشده است. سپس یک استراتژی ترمزگیری با استفاده از کنترلکننده غیرخطی پیشبین دو مرحلهای طراحی و پیادهسازی گردیده است. در مرحله اول فشار مناسب برای خطوط روغن ترمز حاصل میشود. در مرحله دوم، مقدار مناسب گشتاور احیاکننده الکتریکی با در نظر گرفتن ظرفیت جبرانی توزیع گشتاور ترمزی سیستم ترمز (EBD) به دست میآید. مقدار گشتاور احیاکننده با بهکارگیری روش کنترل غیرخطی بهینه حاصل میشود. در آخر استراتژی طراحیشده از دیدگاه مصرف انرژی و پیمایش خودرو با شبیهسازی چرخههای استاندارد رانندگی مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد با کمک کنترلکننده طراحیشده و مدل ارائهشده میتوان ترمزگیری بهینهای انجام داد. از طرف دیگر با استفاده از استراتژی ترمزگیری معرفیشده و سیستم کنترلی طراحیشده میتوان مقدار بازگشت انرژی به باتری را در حین ترمزگیری در مقایسه با استراتژیهای موازی و سری-موازی توسعه داده شده در سایر مطالعات را تا میزان 24 درصد افزایش داد و در تست ترمزگیری اضطراری نیز تقریبا 130 سانتی متر از فاصله توقف کاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیستم ترمز تلفیقی، خودروی برقی، ترمز احیاکننده، پیمایش، سیستم توزیع گشتاور ترمزگیری، |
|
عنوان انگلیسی |
Optimal cooperative braking strategy design of regenerative and mechanical braking systems for in-wheel drive electric vehicles |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays, a new generation of electric vehicles with in-wheel motor technology has been introduced and is being developed. Increasing system efficiency, eliminating mechanical intermediaries, and achieving regenerative braking torque with better performance are the motivations to seek to improve this technology. In the present study, a half-car model with five degrees of freedom has been developed by considering a vehicle equipped with two in-wheel motors on the rear axle as a sample vehicle. Then, the braking strategy has been designed using a two-stage nonlinear predictive controller. The appropriate pressure for the brake fluid lines will be reached in the first stage. In the second stage, the proper amount of electric regenerative torque is obtained using the electronic braking force distribution (EBD) function. The amount of regenerative torque is calculated nonlinear prediction control method. Finally, the designed strategy is examined from the perspective of vehicle mileage capability. The results show that optimal braking can be achieved by utilizing the designed controller and the proposed model. Also, the amount of regenerated energy to the battery can be increased more than 24% during braking by using the proposed braking strategy and the designed control system in compared with the relevant studies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیستم ترمز تلفیقی, خودروی برقی, ترمز احیاکننده, پیمایش, سیستم توزیع گشتاور ترمزگیری |
|
نویسندگان مقاله |
حسین میرزایی نژاد | دانشگاه شهید باهنر کرمان
علی حسینی سالاری | دانشکاه شهید باهنر کرمان
مجید فولادی ماهانی | دانشکاه شهید باهنر کرمان
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mej.aut.ac.ir/article_5182_aeb1d123df8f258bb58225ed7ab1107b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|